Apparaten werken niet goed
Heeft u last van apparaten die niet goed werken? Dan heeft u misschien last van spanningsproblemen. We leggen u uit hoe dit komt en wat u zelf kunt doen.
Waarom doet apparatuur het niet meer goed?
Er kunnen meerdere oorzaken zijn voor dit probleem. Eén daarvan is een te lage spanning. Dit ontstaat wanneer er in uw buurt veel elektriciteit tegelijk wordt gebruikt. Bijvoorbeeld wanneer mensen ‘s avonds thuiskomen en tegelijk de elektrische auto opladen. Dit kost een heleboel stroom. U kunt met het opladen van 1 elektrische auto, 8 tot 10 huishoudens op dat moment van stroom voorzien. Wanneer er in een straat meerdere auto’s tegelijkertijd worden opgeladen, kan dit voor een te lage spanning zorgen. Is de spanning weer op normaal niveau? Dan verdwijnen de problemen (meestal) vanzelf weer.
Tips
- Zorg dat u uw apparaten zoals de wasmachine, droger en vaatwasser verspreid over de dag aanzet;
- Heeft u een elektrische auto? Kijk of u het laadvermogen kunt aanpassen;
- Een erkend installateur kan uw groepen in de meterkast controleren.
- Koop apparatuur met een CE-markering. Deze markering betekent dat het apparaat bestand is tegen spanningsschommelingen. Meer tips vindt u op energieveilig.nl.
Helpen deze tips niet? Meld uw spanningsprobleem dan aan ons. Hieronder leest u hoe dit moet.
Hoe meld ik een spanningsprobleem en wat gebeurt er daarna?
- 1
Doe een melding
Bel het Nationaal Storingsnummer 0800 9009 en meld de spanningsproblemen. U ontvangt een e-mail ter bevestiging.
- 2
Vooronderzoek
De melding wordt doorgezet naar 1 van onze technische experts en gaat het onderzoeken. De expert neemt contact met u om de vervolgstappen aan te geven.
- 3
Meting spanningskwaliteit
Na het vooronderzoek is soms een meting nodig. Wij sporen dan afwijkingen op die uw problemen kunnen verklaren. Deze afwijkingen noemen wij spanningsverschijnselen. Een meting voeren wij bij u thuis uit of in uw buurt. Wij houden u per e-mail op de hoogte. Een meting bij u thuis duurt gemiddeld 30 minuten. Soms is een half uur meten niet genoeg en plaatsen we meetapparatuur voor 7 dagen. De apparatuur halen we in overleg met u weer op. Deze gegevens worden uitgebreid geanalyseerd. Binnen 1 tot 3 maanden nemen wij contact met u op.
- 4
Werkzaamheden
Wij plannen werkzaamheden in wanneer de spanningskwaliteit niet in orde is. Er zijn 2 mogelijkheden. Soms kunnen wij met een kleine aanpassing de spanningsproblemen binnen 1 tot 3 maanden oplossen. Maar door veranderingen in uw omgeving kunnen de problemen terugkomen. Dan is uitbreiding van ons elektriciteitsnet nodig. Is een kleine aanpassing niet mogelijk dan is netuitbreiding de enige optie. Wij laten u ongeveer 2 maanden vooraf weten dat de werkzaamheden gaan starten.
- 5
Afronding
Als het werk gedaan is, krijgt u van ons een e-mail waarin staat dat uw spanningsproblemen zijn opgelost.
Let op! Langere doorlooptijd
Momenteel is het drukker dan normaal. Hierdoor kan het wat langer duren voor u van ons hoort. Wij vragen om uw begrip en geduld.
Hoe lang duurt het voordat spanningsproblemen zijn opgelost?
Door de energietransitie is het gebruik van ons stroomnet enorm toegenomen. We lopen hierbij tegen meerdere uitdagingen aan. Zo hebben wij een tekort aan technisch personeel en materialen. Ook is er is sommige wijken bijna geen ruimte meer voor extra elektriciteitskabels of -huisjes omdat het onder de grond steeds voller wordt. Met deze uitdagingen kan het in sommige gebieden meerdere jaren duren voor we aan het werk kunnen.
Veelgestelde vragen
Aan welke normen moet het elektriciteitsnet voldoen?
Het Nederlandse laagspanningsnet heeft een spanningsniveau van 230 volt. De spanning mag maximaal 10% afwijken. Om te voorkomen dat apparatuur niet of slecht werkt, moet elk aansluitpunt in het laagspanningsnet een spanning hebben tussen de 207 en 253 volt. Komt het spanningsniveau onder of boven deze grenzen, dan kunnen er spanningsproblemen ontstaan.
Heeft dit antwoord u geholpen?Hoe borgen jullie de spanningskwaliteit in het elektriciteitsnet?
De spanningskwaliteit wordt goed gemonitord en gemeten door alle netbeheerders. Een onafhankelijke partij analyseert de metingen en stelt jaarlijks een rapport op dat door Netbeheer Nederland wordt uitgegeven. Door alles goed in de gaten te houden zien we waar problemen ontstaan en waar we actie moeten ondernemen.
Heeft dit antwoord u geholpen?Wanneer verzwaren jullie het elektriciteitsnet in mijn buurt?
Wij maken ons stroomnet klaar voor een duurzame toekomst. We leggen zwaardere kabels en bouwen elektriciteitshuisjes om aan de groeiende vraag van stroom te voldoen. Dit is een historische verbouwing waarbij 1 op de 3 straten komende jaren open gaan.
Tijdens deze verbouwing moeten we keuzes maken en vernieuwende werkwijzen gebruiken. Voor het oplossen van de spanningsproblemen kiezen we voor een buurtaanpak. Dit betekent dat we het stroomnet in een hele buurt in 1 keer toekomstbestendig maken. Zo komen alle buurten in Groningen, Drenthe, Overijssel, Brabant en Limburg de komende jaren aan de beurt. Met deze buurtaanpak werken we efficiënter en verminderen we de overlast in de straat voor bewoners. We werken hiervoor nauw samen met gemeenten.
Weten wanneer we in uw buurt het stroomnet gaan verzwaren? Bekijk onze (voorlopige) planning.
Heeft dit antwoord u geholpen?