Service en contact
Heeft u een vraag over bijvoorbeeld de elektriciteits- of gasaansluiting, de meter of een storing? Vind antwoord op uw vraag of bekijk wat u zelf kunt regelen.
Direct naar
Zakelijke klant
Ontvangt u maandelijks een factuur van ons? Dan bent u een zakelijke klant.
Top 5 veelgestelde vragen
Kan ik een aanvraag ook telefonisch doen?
Nee, een aanvraag kunt u alleen digitaal doen omdat wij bijvoorbeeld ook een foto van uw meterkast nodig hebben.
Dit regelt u op Mijn Enexis
- Verzwaring van de aansluiting
- Verlichting van de aansluiting
Dit regelt u op Mijnaansluiting.nl
- Nieuwe aansluiting;
- Verplaatsen van de aansluiting
- Verwijderen van de aansluiting
Let op! Wilt u een verzwaring en een verwijdering tegelijk aanvragen? Dit regelt u het snelst via Mijnaansluiting.nl.
Dit regelt u op Enexis.nl
- Aanvragen slimme meter
Heeft dit antwoord u geholpen?Wanneer vragen jullie toegang tot mijn meterkast?
In de volgende gevallen kunnen wij vragen om toegang tot uw meterkast:
- Voor onderhoud aan uw aansluiting of energiemeter(s). Dit bezoek kondigen wij aan per brief;
- Als onze monteurs werken aan de kabels of leidingen van het hoofdnet bij u in de buurt. Het kan gaan om gepland onderhoud of om een storing;
- Heeft u nog geen slimme meter of staat de slimme meter ‘administratief uit’ waardoor we geen meetgegevens meten? Dan kunt u bezoek krijgen van onze meteropnemer óf een verzoek om een foto van uw meterstanden te uploaden op onze website. Ook als er een slimme meter bij u in de meterkast hangt, komen wij soms langs om de meterstand op te nemen en de werking van de meter te controleren;
- In sommige gebieden hebben wij ook de aarding verzorgd. Daar kan het ook zijn dat wij in uw meterkast onze aarding komen controleren. Dit doen we steekproefsgewijs.
U kunt onze monteurs altijd vragen om een legitimatiebewijs. Soms komt een aannemer de werkzaamheden namens ons uitvoeren. Is dat het geval? Dan kondigen we dat altijd aan in een brief of e-mail.
Heeft dit antwoord u geholpen?Ik heb een slimme meter, waarom moet ik mijn meterstanden doorgeven?
Wanneer u een slimme meter heeft, worden meterstanden meestal automatisch doorgegeven. Waarschijnlijk staat uw slimme meter uit voor het uitlezen van uw meterstanden. Daarom vragen we u om de meterstanden aan ons door te geven. Ook kan er een storing zijn bij het uitlezen van de meterstanden. Hierdoor worden uw standen even niet automatisch doorgeven aan ons en uw energieleverancier.
Heeft dit antwoord u geholpen?Wat is het verschil tussen een 1- en 3-fasenaansluiting?
Veel huizen zijn op het elektriciteitsnet aangesloten met een 1-fase-aansluiting. Via 1 kabel (fase) komt 230 volt uw huis binnen. Een 1-faseaansluiting is geschikt voor een klein huishouden met standaard apparaten en een klein aantal zonnepanelen. U kunt een 1-faseaansluiting herkennen aan de tekst: 220/230 volt op de elektriciteitsmeter in uw meterkast.
Bij een 3-fasenaansluiting komt er via 3 kabels (fasen) 230 volt binnen. De 3-fasenaansluiting heeft meer capaciteit dan een 1-faseaansluiting. U kunt uw energieverbruik verdelen over de 3 fasen.
Heeft dit antwoord u geholpen?Heb ik na een storing recht op compensatie?
U heeft na een storing van meer dan 4 uur recht op compensatie. Meer informatie hierover vindt u op onze pagina over compensatieregeling na storingen.
Let op: aangekondigde onderhoudswerkzaamheden met een gas- of stroomonderbreking vallen buiten de compensatieregeling.
Heeft dit antwoord u geholpen?
Telefoon
Bel 088 857 70 00Wij zijn op werkdagen bereikbaar van 08:00 tot 17:00 uur.
Wilt u dat wij u terugbellen? Stuur ons een terugbelverzoek.
U krijgt binnen 10 werkdagen antwoord. Wilt u eerder antwoord? Bekijk de antwoorden op veelgestelde vragen hierboven of neem telefonisch contact met ons op.
Melding
Kies een onderwerp waarover u een melding wilt maken: