Mijn energieleverancier stopt mijn contract

Heeft u van ons een brief gehad waarin we vertellen dat uw contract wordt, of is, gestopt? We vertellen u wat u kunt doen en waarom een contract belangrijk is.

Op deze pagina

Direct de status volgen

Heeft u een brief gehad met een inlogcode? Volg direct de status van uw energiecontract.

Lamp

Hoe voorkom ik dat mijn contract stopt?

Doorloop deze stappen om te voorkomen dat uw energieleverancier uw contract stopt.  

  1. Bel direct uw energieleverancier

    Als uw contract wordt stopgezet omdat u de rekening niet meer kunt betalen, neem dan contact op met uw energieleverancier.

  2. Vraag om een oplossing

    Vraag aan uw energieleverancier of er een oplossing mogelijk is. Denk bijvoorbeeld aan een betalingsregeling.

    Heeft u problemen met het betalen van de energierekening?

    Dan kunt u mogelijk energie blijven ontvangen. Zodra u een betalingsregeling heeft met uw energieleverancier of schuldhulpverlening aanvraagt, mag uw energieleverancier uw contract niet stopzetten. Hiervoor moet u wel voldoen aan bepaalde voorwaarden. Het is belangrijk dat uzelf of uw bewindvoerder/schuldhulpverlener vandaag nog telefonisch contact opneemt met uw energieleverancier om dit te bespreken. Neem vervolgens contact op met ons via 088 857 70 00 om afsluiting te voorkomen. Lees meer informatie op de website van ACM.

  3. Oplossing gevonden?

    Zodra u een betalingsregeling met uw energieleverancier of schuldhulpverlening aanvraagt, mag uw energieleverancier uw contract niet stopzetten.

    Lees meer over betalingsproblemen bij ACM
  4. Uw energiecontract blijft actief

    Door het maken van afspraken met uw energieleverancier, wordt uw contract niet stopgezet.

Wat als ik geen oplossing vind?

Lukt het u niet om een oplossing te vinden met de energieleverancier die u nu heeft? Vind dan zo snel mogelijk een andere. Doorloop onderstaande stappen om een contract te regelen met een andere energieleverancier. 

  1. Zoek een energieleverancier

    Vind een energieleverancier
  2. Sluit een contract af voor energie

    Regel een nieuw contract dat direct ingaat. Door de wettelijke bedenktijd start een contract soms pas 10 werkdagen na uw aanmelding. Geef aan uw energieleverancier door dat u afziet van deze bedenktijd, waardoor uw contract direct start.

  3. Controleer de ingangsdatum

    Heeft u uw nieuwe contract ontvangen? Controleer dan goed of de ingangsdatum klopt. Is dit niet het geval? Neem dan contact op met uw energieleverancier om deze datum te vervroegen.

Waarom moet ik een contract hebben?

Om prettig te kunnen wonen of werken, gebruikt u dagelijks stroom en/of gas. U heeft hiervoor een contract nodig met een energieleverancier. Aan de leverancier betaalt u namelijk voor het gebruik van stroom en/of gas. Ook betaalt u via de leverancier onze netwerkkosten. Zonder contract moeten wij u afsluiten van stroom en/of gas en dit kost geld. Afsluiten doen we natuurlijk liever niet want dan kunt u niet meer warm douchen, internet gebruiken of uw (mobiele) apparaten opladen.

Staat uw pand leeg? Ook dan heeft u een contract nodig. Vraag naar de opties bij uw energieleverancier.

Wat houdt afsluiten van stroom en/of gas in?

Er zijn 2 manieren waarop we een aansluiting afsluiten. Het liefst doen wij dit in de meterkast:

  • Stroom 

    Bij het afsluiten van stroom halen wij de hoofdzekering weg. Heeft u geen hoofdzekering maar een automaat? Dan schakelen we die uit. We verzegelen de hoofdzekeringenkast en zetten daar een hangslot op.

    Gas

    Bij het afsluiten van gas zetten we een kap op de hoofdkraan en sluiten die af met een hangslot. Of we verzegelen de hoofdkraan. Dit zorgt ervoor dat de hoofdkraan niet meer open kan en u de aansluiting niet meer kunt gebruiken.

    Voor de veiligheid mag een gasaansluiting maximaal 12 maanden afgesloten blijven. Daarna kiest u of u de aansluiting opnieuw wilt laten aansluiten of dat u deze definitief laat verwijderen. Maakt u geen keuze? Dan verwijderen wij de aansluiting.

  • We sluiten stroom en/of gas buiten af als we geen toegang hebben tot uw meterkast. Hiervoor graven we in de grond en onderbreken de kabel of leiding. Voor een buitenafsluiting zijn 3 monteurs nodig en veel materiaal. Bijvoorbeeld:

    • materiaal om de kabel of leiding op te graven;
    • een apparaat om de kabel of leiding door te snijden.;
    • een kap die de kabel afsluit;
    • een soort hars waarmee de leiding goed afgedicht is zodat er geen vocht bij kan.

    De kosten voor een afsluiting buiten zijn dan ook veel hoger.

Wat kost afsluiten van stroom en/of gas?

Bekijk snel en eenvoudig wat afsluiten kost.

    Stekkers met eurobiljetten en munten

    Is de aansluiting afgesloten en wilt u deze weer laten aansluiten? Dan betaalt u heraansluitkosten.

    Stekker en eurobiljetten

    Wie betaalt de gebruikte energie als er geen contract is?

    Als er op uw adres geen contract is met een energieleverancier, dan moeten wij betalen voor de gebruikte energie. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Daarom sluiten wij in zo’n situatie de energie zo snel mogelijk af. We zoeken daarna uit wie de energie heeft gebruikt en sturen een rekening voor het verbruik zonder contract.  

    Ik heb een brief met een inlogcode. Wat kan ik hiermee?

    Heeft u een brief gehad met een inlogcode? Dan is er op uw adres geen contract voor stroom en/of gas meer bekend met een energieleverancier. Log in en bekijk wat u moet doen. Heeft u al een contract geregeld? Log dan in om de status te controleren. Zo weet u zeker dat u stroom en/of gas kunt (blijven) gebruiken.

    Zodra uw contract ingaat, kunt u nog 10 werkdagen inloggen. Daarna vervalt de inlogcode.

    Informatie voor schuldhulpverleners

    Bent u een schuldhulpinstantie en heeft uw cliënt een brief ontvangen over het ontbreken van een contract met een energieleverancier? Neem dan zo snel mogelijk contact op met onze klantenservice, zodat wij u en uw cliënt kunnen helpen.

    Veelgestelde vragen

    • Neem zo snel mogelijk contact op met uw energieleverancier als u uw energierekening niet kunt betalen. Zij denken met u mee in het vinden van een oplossing. Als zij het contract alsnog beëindigen, dan zijn wij wettelijk verplicht om u af te sluiten van het gas- en/of elektriciteitsnet. Hierover krijgt u altijd eerst een brief van ons.

      Heeft dit antwoord u geholpen?
    • Wij geven geen uitstel voor het regelen van een energiecontract. Netbeheerders zijn wettelijk verplicht om het pand af te sluiten van gas en/of elektriciteit wanneer u geen actief energiecontract heeft.

      Heeft dit antwoord u geholpen?
    • Wanneer uw energieleverancier uw contract niet tijdig aan ons doorgeeft, zijn wij wettelijk verplicht om het pand af te sluiten van het energienet. Onze tip is om telefonisch contact op te nemen met uw energieleverancier en te vragen naar de mogelijkheden om uw energiecontract zo snel mogelijk te laten ingaan.

      Heeft dit antwoord u geholpen?
    • Ja, ook als een pand leegstaat is een contract nodig met een energieleverancier. Wanneer u geen energie gebruikt, dan betaalt u hier natuurlijk ook niet voor. Via uw energieleverancier betaalt u nog wel netwerkkosten. Deze kosten zijn nodig voor het beheren en onderhouden van de aansluiting. Zonder contract moeten wij het pand afsluiten van stroom en/of gas.

      Heeft dit antwoord u geholpen?