Ik heb geen energiecontract

Bent u net verhuisd naar een nieuw adres? Of bent u eigenaar van een pand waar de huurder net is vertrokken? Dan is de kans groot dat u van ons een brief heeft gehad waarin we u vragen een contract te regelen met een energieleverancier. Op deze pagina vertellen we u hoe u dit doet en waarom dit belangrijk is.

Op deze pagina

Direct de status volgen

Heeft u een brief gehad met een inlogcode? Volg direct de status van uw energiecontract.

Lamp op tafel

Hoe regel ik een energiecontract?

Doorloop onderstaande stappen om een contract te regelen met een energieleverancier. Heeft u al een contract geregeld? Begin dan bij stap 3.

  1. Zoek een energieleverancier

    Vind een energieleverancier
  2. Sluit een contract af voor energie

    Heeft u van ons een brief gehad? Dan leest u in de brief voor welke datum uw nieuwe contract in moet gaan.

    • Ook als uw pand leegstaat is een contract nodig. Vraag naar de opties bij uw energieleverancier.
  3. Controleer de ingangsdatum

    Door de wettelijke bedenktijd start het contract soms pas 10 werkdagen na uw aanmelding. Het is belangrijk dat uw contract op tijd ingaat. Is dit niet het geval? Neem dan contact op met uw energieleverancier om deze datum te vervroegen.

  4. Volg de status online

    Op onze website volgt u de status van uw energiecontract. Hier heeft u de inlogcode voor nodig die in de brief staat. Is uw contract bij ons bekend? Dan is alles goed geregeld en kunt u stroom en/of gas (blijven) gebruiken.

    Volg de status direct
    • Zodra uw contract ingaat, kunt u nog 10 werkdagen inloggen. Daarna vervalt de inlogcode.

Waarom moet ik een energiecontract regelen?

Om prettig te kunnen wonen of werken, gebruikt u dagelijks stroom en/of gas. U heeft hiervoor een contract nodig met een energieleverancier. Aan de leverancier betaalt u namelijk voor het gebruik van stroom en/of gas. Ook betaalt u via de leverancier onze netwerkkosten. Zonder contract moeten wij u afsluiten van stroom en/of gas en dit kost geld. Afsluiten doen we natuurlijk liever niet want dan kunt u niet meer warm douchen, internet gebruiken of uw (mobiele) apparaten opladen.

Staat uw pand leeg? Ook dan heeft u een contract nodig. Vraag naar de opties bij uw energieleverancier.

Wat houdt afsluiten van stroom en/of gas in?

Er zijn 2 manieren waarop wij een aansluiting afsluiten. Het liefst doen wij dit in de meterkast:

  • Stroom 

    Bij het afsluiten van stroom halen wij de hoofdzekering weg. Heeft u geen hoofdzekering maar een automaat? Dan schakelen we die uit. We verzegelen de hoofdzekeringenkast en zetten daar een hangslot op.

    Gas

    Bij het afsluiten van gas zetten we een kap op de hoofdkraan en sluiten die af met een hangslot. Of we verzegelen de hoofdkraan. Dit zorgt ervoor dat de hoofdkraan niet meer open kan en u de aansluiting niet meer kunt gebruiken.

    Voor de veiligheid mag een gasaansluiting maximaal 12 maanden afgesloten blijven. Daarna kiest u of u de aansluiting opnieuw wilt laten aansluiten of dat u deze definitief laat verwijderen. Maakt u geen keuze? Dan verwijderen wij de aansluiting.

  • We sluiten stroom en/of gas buiten af als we geen toegang hebben tot uw meterkast. Hiervoor graven we in de grond en onderbreken de kabel of leiding. Voor een buitenafsluiting zijn 3 monteurs nodig en veel materiaal. Bijvoorbeeld:

    • materiaal om de kabel of leiding op te graven;
    • een apparaat om de kabel of leiding door te snijden.;
    • een kap die de kabel afsluit;
    • een soort hars waarmee de leiding goed afgedicht is zodat er geen vocht bij kan.

    De kosten voor een afsluiting buiten zijn dan ook veel hoger.

Wat kost afsluiten van stroom en/of gas?

Bekijk snel en eenvoudig wat afsluiten kost.

    Stekkers met eurobiljetten en munten

    Is de aansluiting afgesloten en wilt u deze weer laten aansluiten? Dan betaalt u ook heraansluitkosten.

    Waarvoor is de inlogcode uit de brief?

    Heeft u een brief gehad met een inlogcode? Dan is er op uw adres geen contract voor stroom en/of gas bekend met een energieleverancier. Log in en bekijk wat u moet doen. Heeft u al een contract geregeld? Log dan in om de status te controleren. Zo weet u zeker dat u stroom en/of gas kunt (blijven) gebruiken.

    Zodra uw contract ingaat, kunt u nog 10 werkdagen inloggen.

    Wie betaalt de gebruikte energie als er geen contract is?

    Als er op uw adres geen contract is met een energieleverancier, dan moeten wij betalen voor de gebruikte energie. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Daarom sluiten wij in zo’n situatie de energie zo snel mogelijk af. We zoeken daarna uit wie de energie heeft gebruikt en sturen een rekening voor het verbruik zonder contract.  

    Veelgestelde vragen

    • Heeft u een brief van ons ontvangen dat uw elektriciteit- en/of gasaansluiting binnenkort wordt afgesloten? Met de inlogcode uit de brief controleert u gemakkelijk de status van uw energiecontract en aansluiting.

      Heeft dit antwoord u geholpen?
    • Wij geven geen uitstel voor het regelen van een energiecontract. Netbeheerders zijn wettelijk verplicht om het pand af te sluiten van gas en/of elektriciteit wanneer u geen actief energiecontract heeft.

      Heeft dit antwoord u geholpen?
    • Uw energieleverancier geeft uw energiecontract aan ons door. Dat gebeurt op het moment dat het contract daadwerkelijk ingaat. Vaak heeft u te maken met een wettelijke bedenktijd van 14 dagen voordat het contract ingaat. Tijdens deze 14 dagen mag u zonder consequenties het contract opzeggen. Het kan zijn dat uw energieleverancier uw energiecontract nog niet heeft doorgeven omdat deze 14 dagen nog niet verstreken zijn en het contract dus nog niet in is gegaan.

      Er kan ook iets misgegaan zijn bij het aanvragen van het energiecontract bij de energieleverancier. Neem contact op met uw energieleverancier om uw situatie te bespreken.

      Heeft dit antwoord u geholpen?
    • Ja, ook als een pand leegstaat is een contract nodig met een energieleverancier. Wanneer u geen energie gebruikt, dan betaalt u hier natuurlijk ook niet voor. Via uw energieleverancier betaalt u nog wel netwerkkosten. Deze kosten zijn nodig voor het beheren en onderhouden van de aansluiting. Zonder contract moeten wij het pand afsluiten van stroom en/of gas.

      Heeft dit antwoord u geholpen?