De gas- en/of elektriciteitsaansluiting verlichten

Gaat u minder gas en/of elektriciteit gebruiken? Dan kunt u misschien de capaciteit van uw aansluiting verlichten.

Direct aanvragen

Vraag direct een lichtere aansluiting aan voor gas- en/of elektriciteit. 

    Vader met kinderen koken op gas

    Wat is het verlichten van een aansluiting? 

    Als u uw aansluiting verlicht, kiest u voor een lagere aansluitwaarde. U kunt de gas- of elektriciteitsaansluiting verlichten als u minder gas of stroom gaat gebruiken (en terugleveren). Bijvoorbeeld wanneer u:

    • Geen of veel minder energieslurpende apparatuur meer gebruikt in een woning of een bedrijfspand. Denk aan elektrische kachels of een infraroodsauna. 
    • Een zwembad, zonnepanelen of sauna niet meer gebruikt of  heeft verwijderd.

    Uw netbeheerkosten kunnen dalen wanneer u voor een lichtere aansluitwaarde kiest. Wilt u de capaciteit van uw gas- en/of elektriciteitsaansluiting verlichten? Vraag een erkend adviseur om advies.

    Waarom heb ik Enexis Netbeheer nodig?

    Enexis Netbeheer is verantwoordelijk voor uw aansluiting. Wij beheren het energienet tot en met de meter in uw meterkast. Heeft u een lichtere aansluiting nodig? Dan voeren wij (of een aannemer in opdracht van ons) de werkzaamheden uit.

    Wat houdt het verlichten van een aansluiting in?

    Een erkend installateur kan u adviseren om uw aansluiting voor gas of elektriciteit te verlichten. Wanneer u de capaciteit aanpast, kunnen  de maandelijkse netwerktarieven dalen. Tijdens de werkzaamheden aan uw aansluiting kunt u, afhankelijk van het type werkzaamheden, tijdelijk geen gas en/of stroom gebruiken. Is de capaciteit aangepast? Dan geven wij dit automatisch door aan uw energieleverancier. 

    De aansluiting verlichten in 4 stappen

    • 1

      Vraag een installateur om advies.

    • 2

      Ga naar Mijn Enexis, log in of maak een account aan.

    • 3

      Vraag een verlichting van de aansluiting aan.

    • 4

      De werkzaamheden worden uitgevoerd.

    Tips voor een snelle aanvraag

    De volgende zaken zijn handig om bij de hand te hebben wanneer u een aanvraag indient.

    • Houd uw agenda bij de hand. Dan kunt u direct uw afspraak noteren.

    • Voeg een scherpe foto van de totale (bestaande) meteropstelling toe aan uw aanvraag.

      • Verwijder losse voorwerpen uit de meterkast.
      • Zorg voor voldoende licht.
      • Neem de foto van recht voor de meterkast.
      • Zorg ervoor dat alle voor uw aanvraag relevante onderdelen op de foto staan.

      Krijgt u niet alles op één foto? Maak in dat geval aparte foto’s van de gas- en elektriciteitsaansluiting.

      Wanneer nodig?

      Deze bijlage is optioneel bij: verwijderen aansluiting, nieuwe (bouw) aansluiting.
    • Ontvangt u meteen een offerte van ons? Dan kunt u  deze direct betalen via iDEAL.

    Kosten berekenen

    Bereken snel en eenvoudig uw kosten voor het verlichten van de aansluiting en bekijk uw nieuwe netwerkkosten.

      Monteur voor werkbus met gereedschap

      Veelgestelde vragen

      • Tijdens de online aanvraag kiest u in de meeste gevallen al een datum waarop we de werkzaamheden komen uitvoeren. De agenda toont u de eerst mogelijke datum om de werkzaamheden uit te voeren. Het is op dit moment erg druk. Daardoor is het niet altijd mogelijk precies aan te geven wanneer we kunnen komen. Onze excuses hiervoor. Meer informatie hierover vindt u op onze pagina over doorlooptijden.

        Krijgt u geen agenda-optie? Dan bellen wij u zo snel mogelijk voor een afspraak. Wanneer u geen agenda-optie krijgt komt dit omdat we verwachten dat er extra werkzaamheden nodig zijn.

        Voorbeelden van extra werkzaamheden:

        • Het bestaande gas- of elektriciteitsnet kan de door u aangevraagde capaciteit niet leveren. We moeten er eerst voor zorgen dat het bestaande net wordt uitgebreid.
        • De kabel of leiding vanaf de straat naar uw meterkast is ongeschikt voor de capaciteitswijziging.

        Andere redenen waarom het soms langer duurt:

        • Steeds meer consumenten gaan verduurzamen. Hierdoor ontvangen wij veel meer aanvragen dan wij op dit moment kunnen uitvoeren.  
        • Weersomstandigheden (denk aan vorst)
        Heeft dit antwoord u geholpen?
      • U vindt de aansluitwaarde van uw adres via Mijn meterkast. Daarvoor heeft u de laatste 6 cijfers van uw meternummer nodig. We leggen in Mijn meterkast uit waar u het meternummer in de meterkast vindt.  

        Heeft dit antwoord u geholpen?