Storing uitlezen slimme meter

Laat de app van uw energieleverancier en/of energieverbruiksmanager geen actueel verbruik meer zien? Of heeft u een brief ontvangen van uw energieleverancier waarin staat dat u uw meterstanden moet doorgeven? Dan is er een storing bij het uitlezen van uw slimme meter. Wij vertellen u wat de storing inhoudt, hoe wij het oplossen en wat u zelf kunt doen.

Slimme meter in meterkast

Wat houdt de storing bij het uitlezen van de slimme meter in?

Een storing bij het uitlezen van de slimme meter kan verschillende oorzaken hebben. De grootste op dit moment is de overstap op nieuwe software om de slimme meter uit te lezen. Hierdoor zijn meer storingen ontstaan. We zijn hard aan het werk om deze op te lossen. De storing heeft alleen te maken met het uitlezen op afstand. In de tussentijd wordt uw verbruik juist gemeten en is uw meterstand beschikbaar op het display van de slimme meter. Uw energieleverancier vraagt u daarom mogelijk om uw meterstanden door te geven. De energieleverancier en wij krijgen automatisch een melding van de storing. U hoeft hiervoor niets te doen.

Direct weer inzicht in uw verbruik

Wilt u direct inzicht in uw energieverbruik via een app tijdens de storing? Er is een klein apparaatje te koop dat u eenvoudig aansluit op de slimme meter. Dit heet een P1-dongle. U vindt deze bij verschillende online aanbieders (wij verkopen deze niet). Via een bijbehorende app ziet u meteen weer uw verbruiksgegevens. Dit is alleen voor uzelf. De dongle maakt geen verbinding met onze systemen en/of die van de energieleverancier. U moet dus dan nog wel uw meterstanden doorgeven aan de energieleverancier als deze ernaar vraagt. 

Veelgestelde vragen over de slimmemeterstoring

  • Zodra de storing is opgelost ziet u de actuele meterstanden in de app van uw energieleverancier of verbruiksmanager. Controleer deze dus regelmatig. 

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Helaas kunnen we niet precies zeggen wanneer de storing is opgelost. Vraagt uw energieleverancier om uw meterstanden? Geef deze dan door als zij daarom vragen. Is de storing voorbij? Dan ziet u de meterstanden automatisch weer in uw app.

    Controleer of uw nog wel meterstanden ziet op het display

    Bij een storing kunt u de meterstanden nog wel zien op het display van de meter. Alleen kan de energieleverancier de standen nu niet op afstand bekijken. Hoe u de meterstanden ziet, vindt u in de handleiding. Bij sommige meters moet u eerst een knop indrukken. Hiermee zet u het scherm aan en kunt u de meterstanden aflezen. Heeft u de afgelopen dagen vaker dan 1 keer op de knop gedrukt? Dan moet u 1 dag wachten. Om de batterij van de meter te sparen kunt u niet te vaak het display aanzetten. 

    Ziet u niets meer op het scherm, zit er condens achter of is het glas kapot? Bel dan naar het Nationaal Storingsnummer 0800 9009. Een monteur komt langs om het probleem te verhelpen.

    Wilt u direct weer inzicht in uw verbruik via bijvoorbeeld een app?

    Er is een klein apparaatje te koop dat u aansluit op de slimme meter. Dit heet een P1-dongle. U vindt deze bij verschillende (online) aanbieders. Wij verkopen deze niet. Via een bijbehorende app ziet u meteen weer uw verbruiksgegevens. De dongle kan alleen uw meterstanden laten zien in de bijbehorende app, maar geeft deze niet door aan ons of uw energieleverancier.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Uw slimme meter meet gewoon uw totale energieverbruik. Alleen worden uw meterstanden op dit moment door de storing niet doorgegeven in de app en de verbruiksmanager. Uw meterstanden worden ook niet doorgegeven aan uw energieleverancier. Het kan zijn dat zij de meterstanden bij u opvragen.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Het kan zijn dat u door een storing geen actuele meterstanden ziet in de app van uw energieleverancier of verbruiksmanager. Ook kan de slimme meter uitstaan voor het uitlezen van de meterstanden. Staat uw meter uit en wilt u deze aanzetten zodat uw energieleverancier automatisch uw meterstanden krijgt? Neem dan contact op met onze klantenservice.

    Controleer of uw nog wel meterstanden ziet op het display

    Bij een storing kunt u de meterstanden nog wel zien op het display van de meter. Alleen kan de energieleverancier de standen nu niet op afstand bekijken. Hoe u de meterstanden ziet, vindt u in de handleiding. Bij sommige meters moet u eerst een knop indrukken. Hiermee zet u het scherm aan en kunt u de meterstanden aflezen. Heeft u de afgelopen dagen vaker dan 1 keer op de knop gedrukt? Dan moet u 1 dag wachten. Om de batterij van de meter te sparen kunt u niet te vaak het display aanzetten. 

    Ziet u niets meer op het scherm, zit er condens achter of is het glas kapot? Bel dan naar het Nationaal Storingsnummer 0800 9009. Een monteur komt langs om het probleem te verhelpen.

    Wilt u direct weer inzicht in uw verbruik via bijvoorbeeld een app?

    Er is een klein apparaatje te koop dat u aansluit op de slimme meter. Dit heet een P1-dongle. U vindt deze bij verschillende (online) aanbieders. Wij verkopen deze niet. Via een bijbehorende app ziet u meteen weer uw verbruiksgegevens. De dongle kan alleen uw meterstanden laten zien in de bijbehorende app, maar geeft deze niet door aan ons of uw energieleverancier.

    Heeft dit antwoord u geholpen?

Andere problemen met de slimme meter?