Storing uitlezen slimme meter
Laat de app van uw energieleverancier of energieverbruiksmanager geen actueel verbruik meer zien? Of heeft u een brief gekregen van uw energieleverancier waarin staat dat u uw meterstanden moet doorgeven? Dan is er mogelijk een storing bij het uitlezen van uw slimme meter. Wij vertellen u wat de storing inhoudt, hoe wij dit oplossen en wat u zelf kunt doen.
Op deze pagina
Andere problemen met de meter?

Wat houdt de storing in?
Er zijn verschillende oorzaken voor een storing bij het uitlezen van de slimme meter. De grootste oorzaak is de nieuwe software die gebruikt wordt bij het uitlezen. We werken hard om dit op te lossen. Deze storing gaat alleen over het uitlezen op afstand. Uw verbruik wordt wel juist gemeten en deze blijven zichtbaar op het display van uw slimme meter. Uw energieleverancier kan u vragen om deze meterstanden door te geven. We krijgen automatisch een melding van de storing. U hoeft niets te doen.
Oplossen van de uitleesstoring
Vaak krijgen we automatisch een melding van de storing. Dan lossen we de storing op afstand op. Een monteur hoeft meestal niet langs te komen. De meter zal dan weer de juiste standen doorgeven aan de energieleverancier. Controleer regelmatig uw app om te zien of het verbruik weer klopt. U krijgt namelijk geen melding als de storing is verholpen.
Kan de storing niet op afstand worden opgelost? Of zijn er bij ons geen signalen van verstoring? Dan komt er een monteur langs. U ontvangt hierover een brief met een afspraakvoorstel. Bellen is niet nodig.
Andere oorzaken van een storing
De slimme meter werkt met een netwerkkaart die contact maakt met een zendmast, net zoals uw telefoon. Soms maakt de meter geen contact. Signaalverstorende apparaten zoals een modem of router kunnen het signaal verstoren. Plaats deze buiten de meterkast. Bouwmaterialen in uw huis, zoals isolatiemateriaal, kunnen het signaal ook verstoren.
Direct weer inzicht in uw verbruik
Wilt u tijdens de storing direct inzicht in uw energieverbruik via een app? U kunt hiervoor een klein apparaatje aansluiten op de slimme meter, genaamd een P1-dongle. Deze zijn verkrijgbaar bij verschillende online aanbieders (wij verkopen deze niet). Met de bijbehorende app ziet u direct uw verbruiksgegevens. Dit is alleen voor uzelf; de dongle maakt geen verbinding met onze systemen of die van de energieleverancier. U moet dus nog steeds uw meterstanden doorgeven aan uw energieleverancier als zij hierom vragen.
Veelgestelde vragen over de slimmemeterstoring
- Hoe kan ik zien of mijn slimme meter weer goed werkt?
Zodra de storing is opgelost ziet u de actuele meterstanden in de app van uw energieleverancier of verbruiksmanager. Controleer deze dus regelmatig.
Heeft dit antwoord u geholpen? - Wanneer is de uitleesstoring in de slimme meter opgelost?
Helaas kunnen we niet precies zeggen wanneer de storing is opgelost. Vraagt uw energieleverancier om uw meterstanden? Geef deze dan door als zij daarom vragen. Is de storing voorbij? Dan ziet u de meterstanden automatisch weer in uw app.
Controleer of uw nog wel meterstanden ziet op het display
Bij een storing kunt u de meterstanden nog wel zien op het display van de meter. Alleen kan de energieleverancier de standen nu niet op afstand bekijken. Hoe u de meterstanden ziet, vindt u in de handleiding. Bij sommige meters moet u eerst een knop indrukken. Hiermee zet u het scherm aan en kunt u de meterstanden aflezen. Heeft u de afgelopen dagen vaker dan 1 keer op de knop gedrukt? Dan moet u 1 dag wachten. Om de batterij van de meter te sparen kunt u niet te vaak het display aanzetten.
Ziet u niets meer op het scherm, zit er condens achter of is het glas kapot? Bel dan naar het Nationaal Storingsnummer 0800 9009. Een monteur komt langs om het probleem te verhelpen.
Wilt u direct weer inzicht in uw verbruik via bijvoorbeeld een app?
Er is een klein apparaatje te koop dat u aansluit op de slimme meter. Dit heet een P1-dongle. U vindt deze bij verschillende (online) aanbieders. Wij verkopen deze niet. Via een bijbehorende app ziet u meteen weer uw verbruiksgegevens. De dongle kan alleen uw meterstanden laten zien in de bijbehorende app, maar geeft deze niet door aan ons of uw energieleverancier.
Heeft dit antwoord u geholpen? - Hoe weet ik of mijn energieverbruik correct wordt gemeten?
Uw slimme meter meet gewoon uw totale energieverbruik. Alleen worden uw meterstanden op dit moment door de storing niet doorgegeven in de app en de verbruiksmanager. Uw meterstanden worden ook niet doorgegeven aan uw energieleverancier. Het kan zijn dat zij de meterstanden bij u opvragen.
Heeft dit antwoord u geholpen? - Heb ik een storing bij het uitlezen van de elektriciteits- en gasmeter?
Het kan zijn dat u door een storing geen actuele meterstanden ziet in de app van uw energieleverancier of verbruiksmanager. Ook kan de slimme meter uitstaan voor het uitlezen van de meterstanden. Wilt u deze aanzetten zodat uw energieleverancier automatisch uw meterstanden krijgt? Ga hiervoor naar Mijn Meterkast. Let op: hiervoor heeft u het meternummer en uw adresgegevens nodig.
Controleer of uw nog wel meterstanden ziet op het display
Bij een storing kunt u de meterstanden nog wel zien op het display van de meter. Alleen kan de energieleverancier de standen nu niet op afstand bekijken. Hoe u de meterstanden ziet, vindt u in de handleiding. Bij sommige meters moet u eerst een knop indrukken. Hiermee zet u het scherm aan en kunt u de meterstanden aflezen. Heeft u de afgelopen dagen vaker dan 1 keer op de knop gedrukt? Dan moet u 1 dag wachten. Om de batterij van de meter te sparen kunt u niet te vaak het display aanzetten.
Ziet u niets meer op het scherm, zit er condens achter of is het glas kapot? Bel dan naar het Nationaal Storingsnummer 0800 9009. Een monteur komt langs om het probleem te verhelpen.
Wilt u direct weer inzicht in uw verbruik via bijvoorbeeld een app?
Er is een klein apparaatje te koop dat u aansluit op de slimme meter. Dit heet een P1-dongle. U vindt deze bij verschillende (online) aanbieders. Wij verkopen deze niet. Via een bijbehorende app ziet u meteen weer uw verbruiksgegevens. De dongle kan alleen uw meterstanden laten zien in de bijbehorende app, maar geeft deze niet door aan ons of uw energieleverancier.
Heeft dit antwoord u geholpen? - Ik heb een probleem met de slimme meter. Wat kan ik doen?
Voor gebruik worden al onze energiemeters uitgebreid getest. Het komt zelden voor dat een gas- of elektriciteitsmeter kapot gaat. Vaak kunt u problemen met of aan uw meter zelf oplossen. Toch kan het voorkomen dat bijvoorbeeld het display het niet meer doet, een stand niet (meer) oploopt, de energie die u teruglevert niet (juist) gemeten wordt of dat u door een storing geen actuele meterstanden ziet in de app van uw energieleverancier of verbruiksmanager. Op onze pagina over problemen met de meter leest u wat u kunt doen.
Heeft dit antwoord u geholpen?