Maatschappelijk prioriteren

Sinds 1 oktober prioriteren we maatschappelijk. Dit is het gevolg van het codebesluit dat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) op 18 april heeft genomen. Met maatschappelijk prioriteren kunnen klanten op de wachtlijst, die binnen de door de ACM bepaalde maatschappelijke kaders vallen, voorrang krijgen bij het toewijzen van transportcapaciteit. Denk onder andere aan scholen, waterschappen en de brandweer.

Bedrijventerrein in vogelperspectief

Wat is maatschappelijk prioriteren?

Bekijk de video

Wat is maatschappelijk prioriteren?

Tot 1 oktober 2024 gold: wie het langste op de wachtlijst voor transportcapaciteit staat, komt als eerste aan de beurt. Met maatschappelijk prioriteren is dit veranderd. Klanten die binnen bepaalde maatschappelijke kaders vallen kunnen voorrang krijgen op de wachtlijst voor transportcapaciteit. Andere klanten moeten hierdoor juist langer wachten. Klanten krijgen overigens geen voorrang bij het uitvoeren van de werkzaamheden die nodig zijn om ze aan te sluiten. Ook hiervoor gelden lange wachttijden.

Maatschappelijk prioriteren heeft pas effect op het moment dat er transportcapaciteit te verdelen is. Wanneer een klant bovenaan de wachtlijst staat, betekent dit niet dat er gelijk capaciteit beschikbaar is. Het probleem van te weinig capaciteit op het elektriciteitsnet blijft bestaan. Dit betekent dat het nog steeds jaren kan duren voordat een klant in aanmerking komt voor transportcapaciteit.

Hoe vraagt u maatschappelijke prioriteit aan?

Bekijk de video

Maatschappelijke prioriteit aanvragen

Het is op ieder moment mogelijk om maatschappelijke prioriteit aan te vragen, zolang de aanvraag gekoppeld is aan een bestaande aanvraag voor transportcapaciteit op de wachtlijst. Als u (extra) transportcapaciteit aanvraagt, ontvangt u automatisch een e-mail van ons waarmee u een aanvraag voor maatschappelijke prioriteit kunt indienen. Via onderstaande knop downloadt u de checklist waarmee u ziet of uw bedrijf of organisatie maatschappelijke prioriteit kan krijgen en welke documenten u moet meesturen bij uw aanvraag.

Wanneer krijgt u maatschappelijke prioriteit?

Bekijk de video

Wie kan maatschappelijke prioriteit krijgen?

In het codebesluit van de ACM staan prioriteringskaders waarmee we  bepaalde klanten voorrang gaan geven bij het verdelen van transportcapaciteit. De ACM heeft hierbij verschillende categorieën bepaald voor wie de voorrang geldt:

Categorie 1: congestieverzachters

Congestieverzachters zijn bedrijven of organisaties die bijdragen aan meer ruimte op het elektriciteitsnet voor andere klanten. Voor congestieverzachters gelden er andere criteria dan voor de categorieën veiligheid en basisbehoeften. Op onze pagina over congestieverzachters leest u meer over deze criteria.

Categorie 2: veiligheid

Onder andere brandweer, politie, rechtspraak, penitentiaire inrichtingen, waterschappen en acute gezondheidszorg.

Categorie 3: basisbehoeften

Onder andere de openbare drinkwatervoorziening, onderwijs, warmtevoorziening en woningbouw (Op dit moment sluiten we woningbouw kleinverbruik in principe altijd aan en komen deze aanvragen dus niet op de wachtlijst. Maatschappelijk prioriteren heeft voor deze aanvragen dan ook geen effect).

Via onderstaande knop downloadt u de checklist waarmee u ziet of uw bedrijf of organisatie maatschappelijke prioirteit kan krijgen en welke documenten u moet meesturen bij uw aanvraag.

Zonnepark met windmolens op de achtergrond

Hoe werkt het in de praktijk?

  • U moet zelf een aanvraag doen voor maatschappelijke prioriteit. Dit wordt niet automatisch toegewezen. 
  • Alleen als u al een plek op de wachtlijst heeft, kunt u een aanvraag voor maatschappelijke prioriteit indienen. Om op de wachtlijst te komen moet u eerst een nieuwe aansluiting of wijziging van uw aansluiting aanvragen. Nadat u de offerte heeft getekend, komt u op de wachtlijst. U ontvangt daarna automatisch een e-mail van ons met een unieke link om maatschappelijk prioriteren aan te vragen. 
  • Wij beoordelen de aanvraag. Per klantcategorie heeft de ACM bepaald welke documenten aangeleverd moeten worden om in aanmerking te komen voor prioriteit. In onze checklist ziet u welke documenten dit zijn.
  • Krijgt u maatschappelijke prioriteit? Dan komt u hoger op de wachtlijst. Uw nieuwe plaats wordt bepaald door de prioriteringscategorie waar u onder valt en de datum waarop u een complete aanvraag voor transportcapaciteit heeft gedaan. De datum waarop u maatschappelijke prioriteit aanvraagt, heeft geen invloed op uw nieuwe plek op de wachtlijst.

Veelgestelde vragen over maatschappelijk prioriteren

  • U kunt uw aanvraag voor maatschappelijke prioriteit direct na uw transportaanvraag doen. Op die manier weet u zeker dat u bij vrijgave van transportcapaciteit met prioriteit op de wachtlijst staat. U kunt uw aanvraag voor maatschappelijke prioriteit ook op een later moment doen. Bijvoorbeeld omdat u tijd nodig had voor het verzamelen van bewijslast. Hierdoor kunt u een vrijgave van transportcapaciteit mislopen. Goed om te weten: totdat beoordeling van uw aanvraag is afgerond staat u alleen met uw oorspronkelijke transportaanvraag op de wachtlijst.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Nee. U krijgt alleen prioriteit bij het verdelen van netcapaciteit. U krijgt geen voorrang bij het uitvoeren van de werkzaamheden die nodig zijn om u aan te sluiten.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • De definitie uit de prioriteringskaders is:

    ‘Een congestieverzachter is een partij waarvan de netbeheerder vaststelt (...) dat het toekennen van transportcapaciteit aan deze partij ertoe leidt dat de beschikbare transportcapaciteit (...) voor overige partijen toeneemt en niet leidt tot toename van congestie in het net van een andere netbeheerder.’

    Belangrijk hierbij is dat het contract dat gesloten wordt met deze klant ertoe moet leiden dat er méér transportcapaciteit beschikbaar komt voor andere klanten. Dit kunnen bijvoorbeeld bestaande klein- of grootverbruikklanten zijn die meer verbruiken via autonome groei. Of extra klanten op de wachtlijst die transportcapaciteit kunnen krijgen. Wij bepalen of de aanvraag voldoende congestieverzachtend is en of de financiële vergoeding die er tegenover staat acceptabel is.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • De volgorde van de wachtlijst binnen de prioriteitscategorie waar u in valt, wordt bepaald door de datum waarop u een complete aanvraag voor transportcapaciteit heeft gedaan. Dit betekent dat de datum waarop u maatschappelijke prioriteit aanvraagt, geen invloed heeft op uw nieuwe plek op de wachtlijst.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Dat is inderdaad de consequentie van maatschappelijk prioriteren. Sommige klanten krijgen voorrang op basis van hun maatschappelijk belangrijke functie. Hierdoor schuiven bedrijven zonder deze toegewezen prioriteit naar achteren. Zolang er nieuwe aanvragen mét prioriteit blijven binnenkomen, blijven er ook klanten naar achteren schuiven die al op de wachtlijst stonden. Pas wanneer de netinvestering gereed is die zorgt voor voldoende transportcapaciteit voor alle klanten op de wachtlijst, worden ook klanten zonder prioriteit met zekerheid geholpen.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Ja, bij een vrijgave door TenneT wordt gekeken naar de wachtlijsten van alle netbeheerders die onderliggende netdelen beheren. De wachtlijsten worden dan gecombineerd en beschikbare transportcapaciteit wordt in volgorde van deze totale wachtlijst verdeeld. Alle netbeheerders gebruiken dezelfde definities voor een aanvraag op de wachtlijst en gebruiken hetzelfde prioriteringskader waardoor het mogelijk is deze wachtlijsten samen te voegen.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Nee, het toewijzen van prioriteit is gekoppeld aan de klant die de aanvraag heeft gedaan en de bewijslast van deze klant. Komt er een nieuwe eigenaar die de transportaanvraag overneemt? Dan moet deze opnieuw maatschappelijke prioriteit aanvragen als ook deze hiervoor in aanmerking denkt te komen.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • In de categorie Basisbehoefte is “Woonbehoefte” opgenomen. De definitie van woonbehoefte is:

    ‘Een partij die voorziet in woonbehoefte met woonvoorzieningen met een maximale doorlaatwaarde van 3x35A, inclusief collectieve voorzieningen die direct zijn gekoppeld aan de woonbehoefte en andere kleinschalige, onlosmakelijk verbonden activiteiten.’

    Het gaat hier dus om kleinverbruikaansluitingen. Op dit moment leggen wij kleinverbruikaansluitingen altijd aan en komen deze niet op de wachtlijst terecht. Toch heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten dit op te nemen in het kader. Dit is gedaan om zeker te zijn dat woningbouw ook met voorrang in aanmerking komt voor transportvermogen, wanneer kleinverbruik in de toekomst beperkt zou worden als gevolg van congestie.  Op dit moment hebben wij dus nog geen toepassing voor deze subcategorie.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Het is altijd zinvol om te onderzoeken hoe u het energieverbruik in uw organisatie kunt aanpassen en welke maatregelen u kunt nemen. Op onze pagina Flexibiliteitsoplossingen vindt u een overzicht van dingen die u kunt doen om de ruimte op het net zo efficiënt mogelijk te gebruiken.

    Ook leest u meer tips op de website van de Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland (RVO). Op Partners in Energie vindt u informatie over congestiemanagement en hoe u een bijdrage kunt leveren. 

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • De ACM heeft dit bepaald. We hebben als netbeheerders uitgebreide gesprekken met hen gevoerd over welke vorm voor ons het beste werkt, aangezien wij de aanvragen voor maatschappelijke prioriteit beoordelen. De keuze over welke categorieën voorrang krijgen, heeft de ACM na afstemming met gemeenten, marktpartijen en netbeheerders vastgesteld.

    Heeft dit antwoord u geholpen?

Meld u aan voor onze zakelijke nieuwsbrief

  • Ontvang 4 keer per jaar onze nieuwsbrief per e-mail
  • Speciaal voor grootzakelijke klanten
  • Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom het energienet