Nieuwe grootzakelijke aansluiting aanvragen

Start hier uw aanvraag voor een nieuwe elektriciteitsaansluiting groter dan 3 x 80 ampère of gasaansluiting met een totale maximale capaciteit groter dan 40 m³(n) per uur. Kleinere aansluiting nodig? Kijk dan op onze pagina voor kleinverbruik.

Hoe werkt de wachtlijst voor transportcapaciteit?

Bekijk de video

Houd rekening met langere wachttijden

Bent u van plan een aanvraag te doen voor een nieuwe grootzakelijke gas- of elektriciteitsaansluiting? Dan moet u rekening houden met lange wachttijden. Door congestie op het elektriciteitsnet kan voor een nieuwe elektriciteitsaansluiting de wachttijd zelfs oplopen tot 10 jaar.

Wanneer vraagt u een nieuwe grootzakelijke aansluiting aan? 

Is er nog geen aansluiting op uw gewenste adres? Dan kunt u een nieuwe grootzakelijke aansluiting aanvragen. Hier zijn wel enkele voorwaarden aan verbonden.

  • U mag maximaal 1 aansluiting per onroerende zaak (WOZ-object) hebben. Wij staan het niet toe om een onroerende zaak te splitsen in meerdere WOZ-objecten om zo meerdere kleine aansluitingen te krijgen. Wij beoordelen altijd uw situatie om te bepalen wat wel of geen WOZ-object is. Een (WOZ-)beschikking, huisnummer(-besluit), BAG-registratie of perceelnummer bepaalt niet hoeveel aansluitingen zijn toegestaan.
  • Heeft u al een grootverbruikaansluiting? Dan kunt u uw bestaande aansluiting laten verhogen of verlagen.
  • Let op: heeft u een nieuwe grootverbruikaansluiting nodig die zwaarder is dan 173 kVA? Dan heeft u een klantstation nodig. Lees meer over de eisen en voorwaarden van een klantstation.

Volmacht 

Doet u de aanvraag namens een andere partij? Dan hebben wij een volmacht nodig om uw aanvraag in behandeling te nemen.

Stappenplan nieuwe grootzakelijke aansluiting aanvragen

  1. Bepaal welke aansluiting u nodig heeft

    Stel vast welke aansluitcapaciteit u nodig heeft. Een installateur kan u hierover adviseren.

    Bent u van plan een aanvraag te doen voor een nieuwe grootzakelijke elektriciteitsaansluiting? Dan is het belangrijk dat er transportcapaciteit beschikbaar is op het elektriciteitsnet. Is er in uw regio congestie op het net? Dan moet u rekening houden met lange wachttijden. Bekijk daarom voordat u een aanvraag doet de capaciteitskaarten voor afname en teruglevering voor de huidige situatie in uw regio.

  2. Vraag een offerte aan

    Wij nemen binnen 5 werkdagen contact met u op om uw aanvraag te bespreken. Zodra uw aanvraag volledig is, ontvangt u binnen 10 werkdagen een offerte. In sommige gevallen krijgt u direct na uw aanvraag een automatische offerte. Dan is het bespreken van uw aanvraag niet nodig.

    Heeft u een verzoek gedaan voor een offerte voor een aansluiting met een aansluitwaarde tussen 50 en 100 MVA (mega-volt-ampère)? Dan delen wij deze met TenneT, de landelijke hoogspanningsnetbeheerder. We kijken samen op welk spanningsniveau de aansluiting het beste past.

  3. Geef akkoord op de offerte

    U ontvangt een bevestiging van uw akkoord per brief. Na uw akkoord op de offerte gaan wij aan de slag met uw aanvraag.

  4. U krijgt informatie over de planning

    Wij nemen contact met u op om een voorlopige planning te bespreken voor de werkzaamheden. Gaat het om een aanvraag voor een nieuwe elektriciteitsaansluiting? Dan doen wij een quickscan om te bepalen binnen welke termijn we uw aansluiting kunnen opleveren. Is er in uw regio congestie op het elektriciteitsnet? Dan stellen we de aanleg van uw aansluiting uit tot er transportcapaciteit voor u beschikbaar is.

    Lees meer over de oplevertermijn van elektriciteitsaansluitingen
  5. Tref voorbereidingen

    Zorg dat u de benodigde voorbereidingen treft, zodat wij de werkzaamheden voor uw aansluiting kunnen uitvoeren.

    Dit doet u:

    • Worden er graafwerkzaamheden uitgevoerd op uw eigen terrein? Laat dan een bodemonderzoek uitvoeren*.
    • Afhankelijk van de capaciteit van de aansluiting heeft u voor een elektriciteitsaansluiting een transformator en schakelinstallaties nodig. Deze regelt u zelf.  
    • Besteedt u de installatieverantwoordelijkheid uit? Geef dit dan door aan de projectleider van Enexis Netbeheer. 
    • Zorg voor een overeenkomst met een energieleverancier en een meetverantwoordelijke. Uw heeft hiervoor de EAN-code nodig van uw aansluiting. Deze ontvangt u van ons.

    * Is er tijdens een bodemonderzoek vervuilde grond gevonden?  Dan moet u ervoor zorgen dat wij volgens veiligheidsvoorschriften werkzaamheden uit kunnen voeren. Dit doet u door bijvoorbeeld een mantelbuis aan te leggen, de vervuilde grond af te voeren of door een zeil met schone grond. Heeft u maatregelen getroffen zodat wij veilig kunnen werken? Geef dit dan door aan de projectleider van Enexis Netbeheer.

    Dit doen wij:

    • We vragen eventueel benodigde vergunningen aan;
    • We laten bodemonderzoek doen op openbaar terrein*;
    • Bestellen materialen;
    • Bereiden de werkzaamheden voor.  

    * Op openbaar terrein vragen wij een bodemonderzoek aan. Zijn er werkzaamheden op uw terrein? Dan vraagt u een bodemonderzoek aan.

  6. Doe een aanbetaling

    Nadat wij uw akkoord op de offerte hebben ontvangen, versturen wij binnen 14 dagen de factuur voor de aanbetaling. U heeft 14 dagen om de aanbetaling te voldoen.

    Is het offertebedrag hoger dan € 10.000? Dan vragen wij om een aanbetaling van 50%.  Is het offertebedrag hoger dan € 250.000? Dan betaalt u een eerste aanbetaling van 10% en vervolgens nog 40% voor de werkzaamheden starten.

  7. De werkzaamheden worden uitgevoerd

    We starten op de afgesproken datum met de werkzaamheden. Zorg ervoor dat de installatieverantwoordelijke of een installateur aanwezig is bij het aansluiten van de aansluiting.

  8. Betaal uw factuur

    Na het afronden van de werkzaamheden sturen wij binnen 14 dagen de factuur met de resterende kosten. U heeft 14 dagen om de factuur te voldoen.

Kosten nieuwe aansluiting

Eenmalige kosten

Voor het aansluiten van nieuwe grootzakelijke aansluitingen brengen wij eenmalige kosten in rekening.

Periodieke kosten

Naast eenmalige kosten, betaalt u ook periodieke kosten voor een nieuwe aansluiting. Deze betaalt u voor het beheren en in stand houden van uw aansluiting en het transport van energie naar uw bedrijf.

Meld u aan voor onze zakelijke nieuwsbrief

  • Ontvang 4 keer per jaar onze nieuwsbrief per e-mail
  • Speciaal voor grootzakelijke klanten
  • Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom het energienet