Aansluiting aanvragen of veranderen: hoelang duurt dat?

Vraagt u een nieuwe grootzakelijke aansluiting of wijziging van uw grootzakelijke aansluiting aan? Dan duurt de afhandeling van deze aanvraag langer dan u van ons gewend bent. We leggen u uit hoe dat komt en wat u kunt doen.

Hoelang duurt een aanvraag nu?         

De doorlooptijd van werkzaamheden aan het energienet is sinds 2019 landelijk fors toegenomen. Momenteel moet u, afhankelijk of u een nieuwe aansluiting of een aansluiting wijzigt, rekening houden met een gemiddelde doorlooptijd van 6 maanden tot meer dan een jaar. 

Waarom is de doorlooptijd van mijn aanvraag langer?     

Door de energietransitie zijn er meer aanvragen voor nieuwe aansluitingen of wijzigingen op bestaande aansluitingen. Steeds meer bedrijven gaan over op duurzamere energievormen of willen energie terugleveren met eigen energie-installaties. Dat is natuurlijk goed nieuws en we werken er hard aan mee om het energienet duurzaam te verbeteren. Er zijn alleen meer aanvragen dan ons beschikbare technisch personeel op dit moment op korte termijn kan verwerken. Daardoor duurt het langer voordat we uw aanvraag afhandelen.  

Waarom kan ik niet gewoon op het bestaande netwerk worden aangesloten?    

Als u een verzwaarde of nieuwe aansluiting aanvraagt, moeten wij eerst kijken of het elektriciteitsnetwerk in uw regio hiervoor voldoende capaciteit heeft. Soms blijkt dat we een netwerk eerst moeten uitbreiden voordat we uw aanvraag kunnen realiseren. Deze uitbreiding kost extra tijd. De reden dat we moeten uitbreiden is dat het bestaande netwerk een bepaalde hoeveelheid energie kan transporteren. Wanneer in een regio veel huishoudens en bedrijven aanvragen doen voor een nieuwe of zwaardere aansluiting of energie terugleveren, kan het netwerk dit soms niet aan. Voor inzage in de capaciteit van het elektriciteitsnetwerk in uw regio hebben we een kaart met de actuele beschikbaarheid.

Wat kan ik doen?    

Dien zo vroeg mogelijk uw aanvraag in. Doe dit ook als uw gewenste datum voor de werkzaamheden bijvoorbeeld pas over een jaar is. Dien uw aanvraag ook zo vroeg mogelijk in als u weet dat u energie wilt terugleveren aan het net. Dan bekijken wij samen met u de mogelijkheden en helpen we u zo snel mogelijk.

Aansluiting aanvragen of wijzigen

Vraag een aansluiting aan

Vraag een nieuwe grootzakelijke aansluiting aan als er nog geen aansluiting is op het gewenste adres.

Wijzig een aansluiting

Om een bestaande aansluiting te verlichten, verzwaren of verplaatsen, kiest u aansluiting wijzigen.

Meld u aan voor onze zakelijke nieuwsbrief

  • Ontvang 4 keer per jaar onze nieuwsbrief per e-mail
  • Speciaal voor grootzakelijke klanten
  • Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom het energienet