Langere doorlooptijden voor grootzakelijke aansluitingen
Bent u van plan een aanvraag te doen voor een nieuwe grootzakelijke energie-aansluiting of een wijziging van uw huidige aansluiting? Dan moet u rekening houden met lange wachttijden. We leggen uit hoe dit komt en wat u van ons kunt verwachten.
Hoelang zijn de wachttijden?
Hoelang het duurt voordat we de werkzaamheden uitvoeren, hangt af van uw aanvraag:
- Gasaansluiting
Voor een nieuwe gasaansluiting of wijziging van uw aansluiting geldt op dit moment een gemiddelde wachttijd van 1 tot 2 jaar.
- Elektriciteitsaansluiting
Gaat het om een nieuwe aansluiting of een verzwaring van uw huidige aansluiting? Dan kijken we eerst of er ruimte is op het elektriciteitsnet in uw regio. Op dit moment zit het elektriciteitsnet op veel plekken vol. Het net moet dan eerst worden uitgebreid. In dat geval komt uw aanvraag op een wachtlijst. De wachttijd kan dan oplopen tot wel 10 jaar. Bekijk de capaciteitskaarten voor afname en terugleveren voor de huidige situatie in uw regio.
Is er voor uw aanvraag ruimte op het net? Of is er voor uw aanvraag geen transportcapaciteit nodig, zoals bij het verlichten, verplaatsen of verwijderen van de aansluiting? Dan wordt uw uiterlijke aansluitdatum bepaald door hoe ingewikkeld de werkzaamheden zijn (complexiteit) en de regionale wachttijd bij onze vestiging die de werkzaamheden uitvoert. Binnen 5 weken na het tekenen van de offerte ontvangt u van ons de uiterlijke datum waarop we uw aansluiting opleveren of verwijderen.
Lees meer over de oplevertermijn van grootzakelijke elektriciteitsaansluitingen
Waarom zijn er lange wachttijden?
De energietransitie is in volle gang. Bedrijven verduurzamen en stappen over op elektrische apparatuur. En via zonnepanelen en windmolens leveren we steeds meer elektriciteit terug aan het net. De groei in vraag naar en aanbod van elektriciteit gaat zo snel dat ons energienet de veranderingen niet meer kan bijbenen. Er ontstaat congestie, waardoor we aanvragen voor een nieuwe grootzakelijke elektriciteitsaansluiting of een verzwaring op een wachtlijst moeten plaatsen.
Daarom zijn we volop bezig met het verzwaren en uitbreiden van het net. Meer en dikkere kabels gaan de grond in en we bouwen veel nieuwe transformatorstations. Maar dit kost veel tijd en gaat zeker nog jaren duren. Tegelijkertijd is er een tekort aan technisch personeel, beschikbare ruimte en materialen.
Wat is de oplossing voor de lange wachttijden?
Helaas is er geen simpele oplossing om de wachttijden snel te verkorten. Natuurlijk doen we er alles aan om dit toch voor elkaar te krijgen. Naast het uitbreiden van het elektriciteitsnet, benutten we de huidige capaciteit zo goed mogelijk en werken we toe naar een flexibel energiesysteem. Toch blijven we de komende jaren te maken houden met lange wachttijden. Daarom is het ook belangrijk te onderzoeken wat u zelf kunt doen, mogelijk samen met ons of met andere bedrijven.
Doe uw aanvraag zo vroeg mogelijk
Heeft u plannen voor een nieuwe aansluiting of een wijziging van uw bestaande aansluiting? Dan is het belangrijk dat u zo vroeg mogelijk een aanvraag doet. U weet dan eerder waar u aan toe bent. Ook is het belangrijk voor onze planningen en prognoses om zo vroeg mogelijk op de hoogte te zijn van uw plannen.
Meld u aan voor onze zakelijke nieuwsbrief
- Ontvang 4 keer per jaar onze nieuwsbrief per e-mail
- Speciaal voor grootzakelijke klanten
- Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom het energienet