Green Planet gaat voor schonere mobiliteit
"Het eerste wat we met z’n allen moeten leren, is dat het niet meer zoals vroeger is. We kunnen niet meer zomaar onbeperkte aansluitingen krijgen en stroom van het net halen."
Lees het verhaalGreen Planet is een multifuel tank- en energiestation in Pesse. Het is een van de meest vooruitstrevende tankstations in Nederland. Hier kun je naast diesel en benzine ook terecht voor alternatieve en schonere energiedragers zoals waterstof en elektriciteit. Naast het aanbieden van groene brandstoffen wil Green Planet als tankstation van de toekomst zelfvoorzienend zijn. Het is daarmee een unieke proeftuin voor duurzaam transport en duurzame energie. Eigenaar Edward Doorten deelt hoe hij zich elke dag inzet voor schonere en slimmere mobiliteit.
Wat is het idee achter Green Planet?
“De opwarming van de aarde moet gestopt worden, liever vroeg dan laat. Wij dragen daaraan bij door de bestaande wereld van fossiele brandstoffen, die we nog steeds hard nodig hebben, te combineren met de nieuwe wereld van low-emission en zero-emission energiedragers. Dit brengen wij samen in een bijzonder organisch vormgegeven multifuel tankstation.”
Hoe zit jullie stroomvoorziening in elkaar?
“In 2018 hebben we een project ingediend bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het doel was om een ecosysteem te creëren waarin we semi-grid-onafhankelijk in hoge vermogens stroom kunnen voorzien. Dit betekent dat we het regionale of landelijke net zo min mogelijk belasten. Hiervoor hebben we wel een stroomvoorraad op locatie nodig. Inmiddels hebben we een eigen 10.000 volt-grid op ons terrein, 3,2 megawattuur aan batterijopslag en 1400 zonnepanelen en een paar windmolens die zijn verbonden aan onze powerbanks. Ook pionieren we met waterstof. Dit verkopen we niet alleen aan personenwagens en trucks, maar we zetten het ook om in stroom. Met dit alles kunnen we, zonder het net te belasten, al onze klanten van stroom voorzien.”
Hoe hebben jullie daarin samengewerkt met Enexis?
“Toen we met dit project bezig waren, raakte het elektriciteitsnet vol. Dat zette ons aan het denken: ‘Kunnen we met zo’n grote opslag het elektriciteitsnet ook ondersteunen, bijvoorbeeld door energie op te slaan wanneer het net vol zit?’. We zijn actief op zoek gegaan naar een samenwerking met Enexis. Samen hebben we een jaar lang allerlei experimenten uitgevoerd. We hebben data uitgewisseld, systemen op elkaar afgestemd en factoren zoals zonsterkte en windkracht gemeten. Met die gegevens konden we berekenen hoeveel stroom er in dit gebied wordt opgewekt en hoeveel we terug zouden kunnen leveren aan het net. Dat was ontzettend interessant. Hieruit is een volledig energiemanagementsysteem ontstaan dat al onze assets kan aansturen en op basis van data slimme keuzes maakt. Dit systeem draait inmiddels, en we blijven het verder ontwikkelen. Dit heeft Enexis ook de mogelijkheid gegeven om concepten en producten te ontwikkelen die ze elders kunnen uitrollen.”
Wat zijn de volgende stappen?
“De afhankelijkheid van het elektriciteitsnet zal in de toekomst alleen maar toenemen. De elektrificatie van zowel personenwagens als zwaar transport staat nog in de kinderschoenen. Om die groei aan te kunnen, zullen we nog meer zonnepanelen en eventueel meer stroomopslag moeten realiseren. Misschien gaan we dat verdubbelen. Dan is de vraag of dit haalbaar is met de elektriciteitsaansluiting die we nu hebben. Daarzit nog een beperking op. Het is een 1750 KVA-aansluiting, maar het net kan het niet aan om ons 1750 KVA te leveren. Dat lossen we op met powerbanks, slimme systemen en momenteel ook met een capaciteitsbeperkingscontract.
Het belangrijkste voor nu is om dit ecosysteem te optimaliseren, zodat het eventueel later ook op andere locaties uitgerold kan worden. Ondertussen wordt er al veel bij ons afgekeken, en dat vinden we alleen maar mooi. We krijgen veel steun van de overheid, dus we hebben ook de plicht om die steun om te zetten in een aanjaagfunctie.”
Wat is voor jullie de grootste uitdaging als het gaat om de toekomstige energievoorziening van het bedrijf?
“De grootste uitdaging is om met iedereen door dezelfde hoepel te springen. We hebben de systemen in Nederland echt nodeloos complex gemaakt. Er zijn oplossingen en ideeën, maar de uitvoering is soms gewoon heel lastig. Wat dat betreft ligt er ook een grote verantwoordelijkheid bij de overheid.”
Welk advies zou u andere bedrijven geven die te maken hebben met netcongestie?
“Deze transitie moet echt van twee kanten komen. Netbeheerders werken er hard aan om het net steeds zwaarder te maken. Tegelijkertijd moet je als ondernemer echt gaan nadenken over waar je over vijf jaar wilt staan en wat dan je stroombehoefte is. Veel bedrijven zeggen dat ze geen tijd of geld hebben om hiermee bezig te zijn. Dat geloof ik niet. Je hebt toch ook tijd om productieprocessen te automatiseren of om over te stappen naar een nieuw boekhoudsysteem? Als je als bedrijf nu achterover gaat leunen en wacht tot de netbeheerder alles heeft opgelost, dan kom je in deze tijd niet ver.
Het eerste wat we met z’n allen moeten leren, is dat het niet meer zoals vroeger is. We kunnen niet meer zomaar onbeperkte aansluitingen krijgen en stroom van het net halen. We moeten het anders en slimmer aanpakken. Kan ik batterijopslag toepassen? Kan ik af en toe waterstof omzetten naar stroom? Kan ik koelinstallaties op het ene moment harder laten draaien en op een ander moment minder hard? Er zijn honderd wegen naar Rome, maar het begint met erover na te denken. Ik denk dat dit de verantwoordelijkheid van elk bedrijf is. Zo moeten we ons er samen doorheen slaan.”
Samen zorgen we dat het stroomnet blijft stromen
Het stroomnet is van ons allemaal. En samen zorgen we ervoor dat het blijft stromen. Ontdek wat wij doen en wat u zelf kunt doen. Samen met ons, of met anderen.
Wat doen wij?
Meer informatieWat kunt u samen met anderen doen?
Meer informatieWat kunt u zelf doen?
Meer informatieWat doen wij samen met u?
Meer informatieMeld u aan voor onze zakelijke nieuwsbrief
- Ontvang 4 keer per jaar onze nieuwsbrief per e-mail
- Speciaal voor grootzakelijke klanten
- Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom het energienet