BTT Multimodal Container Solutions denkt graag vooruit
“We denken nu na over hoeveel energie we over vijf jaar nodig hebben en hoe we daaraan gaan komen. Want één ding is zeker: je wilt niet dat de groei van je bedrijf wordt geremd door de beperkte capaciteit van het net.”
Lees het verhaalBTT Multimodal Container Solutions uit Tilburg biedt full-service oplossingen voor alles wat te maken heeft met de handling en het transport van containers, zowel nationaal als internationaal. Hun grootste uitdaging op dit moment is het verkrijgen van voldoende capaciteit voor hun elektrische kranen en de verduurzaming van hun trucks. Commercieel directeur Remon Versteijnen vertelt hoe ze hiermee omgaan.
Hoe belangrijk is elektriciteit voor jullie dagelijkse operaties?
“Onze hoofdactiviteit is het vervoeren van zeecontainers met binnenvaartschepen, treinen en trucks. De treinen zijn elektrisch, maar daarbij hebben we geen last van congestie. Daar is voldoende stroom op het net. De uitdaging zit voornamelijk bij onze kranen. Die gebruiken we om de schepen te lossen en te laden. Deze kranen zijn 100% elektrisch en verbruiken de meeste stroom. Ze zijn cruciaal, want zonder deze kranen kunnen we de containers niet uit het schip halen en dus ook niet verder vervoeren.
Behalve de kranen kan verder alles met diesel, maar we willen graag vooroplopen in het verduurzamen van onze keten. Daarom willen we ook onze trucks verduurzamen. De beste manier voor ons is om ze te vervangen door elektrische trucks. We hebben nu een honderdtal trucks, waarvan er 99 op diesel rijden en één elektrisch is. Die ene truck kunnen we nu al niet goed opladen en we moeten nog 99 trucks vervangen. Onze elektrische truck laden we nu buiten ons eigen terrein bij een buurbedrijf op. Want als we onze truck standaard zouden opladen op eigen terrein, dan gaan we over ons contractueel vermogen heen. We hebben hier goede afspraken over gemaakt. Het vervangen van onze trucks hoeft niet allemaal binnen enkele jaren, maar tegen 2040 verwacht ik wel dat een groot deel elektrisch moet zijn. Je raadt het al, daar komt een grote uitdaging bij kijken op het gebied van energie.”
Wat is voor jullie de grootste uitdaging als het gaat om de toekomstige energievoorziening van het bedrijf?
“Het is vooral heel moeilijk om vooruit te kijken. Het is niet zo dat we vandaag een beslissing nemen en dat we over een maand elektrische trucks of kranen op hun plaats hebben staan. Er zijn levertijden van één tot vijf jaar, afhankelijk van het type. Ook Enexis kan maar beperkt vooruitkijken. Dat maakt het heel lastig om een lange termijnvisie op te stellen voor het verduurzamen van onze keten.”
Welke maatregelen hebben jullie genomen?
“We hebben onze laadpaal teruggeschroefd naar 38 kW, zodat we net niet door ons plafond heengaan. Hij kan 90 kW aan, maar helaas hebben wij dat contractueel vermogen niet. Dat betekent dat de truck die voorheen twintig uur per dag kon rijden, nu nog maar tien uur per dag kan rijden. Ook zijn we van twee diensten naar één dienst van de E-truck gegaan. We werken nu zestien uur per dag en niet meer in wisseldiensten. Dit heeft te maken met een vergunning, die bepaalt dat we 's nachts niet mogen werken. Daardoor zijn we beperkt in onze werktijden.
Daarnaast zijn we aan het onderzoeken of we onze eigen stroom kunnen opwekken. Omdat we te dicht bij vliegveld Gilze-Rijen zitten, zijn windmolens helaas geen optie. De enige manier voor ons om zelf energie op te wekken is via zonnepanelen. Daar zien we ook kansen. We bouwen steeds meer warehouses waar we deze zonnepanelen op kunnen leggen. Maar dan moet er eerst een batterij komen. Onze trucks staan namelijk alleen ’s nachts stil, juist wanneer de zon onder is. Het liefst zouden we overdag energie opwekken met zonnepanelen en die opslaan in een batterij zodat we daar ’s nachts onze trucks mee kunnen opladen.
We zijn in gesprek met partijen om dit te onderzoeken. Wat voor batterij hebben we nodig? Hoe groot moet deze zijn? Wat is de levertijd? Het is ook een rekensom om het financieel rond te krijgen. Hoelang gaan die batterijen mee? Wat gaat stroom kosten? Blijft dat gelijk? Duurzaamheid is erg belangrijk, en het mag wel iets duurder zijn, maar het moet uiteindelijk niet je hele rendement opeten.”
Welk advies zou u andere bedrijven geven die te maken hebben met netcongestie?
“Wat heel belangrijk is, is dat we normaal gesproken alleen een visie hadden over waar je als bedrijf naartoe wilt. Maar we hadden eigenlijk nooit nagedacht over waar je heen wilt op het gebied van duurzaamheid, elektrificering van je bedrijf en hoe je met je stroom omgaat. Dat is iets waar we intern meer aandacht aan besteden. We denken nu na over hoeveel energie we over vijf jaar nodig hebben en hoe we daaraan gaan komen. Voorheen vroegen we Enexis om het vermogen te verhogen, maar je weet nu niet of dat gaat lukken. Als we nu bijvoorbeeld zelf energiebronnen moeten creëren, dan moet je daar een plan voor maken. Dat is waar we als bedrijf nu meer over nadenken. Want één ding is zeker: je wilt niet dat de groei van je bedrijf wordt geremd door de beperkte capaciteit van het net.”
Samen zorgen we dat het stroomnet blijft stromen
Het stroomnet is van ons allemaal. En samen zorgen we ervoor dat het blijft stromen. Ontdek wat wij doen en wat u zelf kunt doen. Samen met ons, of met anderen.
Wat doen wij?
Meer informatieWat kunt u samen met anderen doen?
Meer informatieWat kunt u zelf doen?
Meer informatieWat doen wij samen met u?
Meer informatieMeld u aan voor onze zakelijke nieuwsbrief
- Ontvang 4 keer per jaar onze nieuwsbrief per e-mail
- Speciaal voor grootzakelijke klanten
- Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom het energienet