Van de Beeten schakelt over op elektrische voertuigen: “De weg ernaartoe is onzeker, maar we blijven kansen zien.”
De sector transport en logistiek staat voor de uitdaging om over te schakelen naar elektrisch transport. In de serie Overschakelen gaan we met bedrijven in gesprek over welke stappen zij zetten. Hoe pakken ze dit aan? En waar lopen ze tegenaan? Een bedrijf dat elke kans aangrijpt is Van de Beeten. Aan het woord is Niels Schellekens, directeur Regie & Verhuur bij het multidisciplinaire aannemingsbedrijf, en verantwoordelijk voor het complete machine- en wagenpark.
SSEB en AanZET-subsidie
Met een totaal van 140 voertuigen, zowel vrachtwagens als bedrijfswagens, is de overschakeling naar emissieloos rijden een grote uitdaging voor Van de Beeten. Sinds kort heeft het bedrijf twee elektrische graafmachines en een elektrische Volvo-vrachtwagen in gebruik. De tweede elektrische vrachtwagen gaat vanaf mei rijden.
Niels Schellekens vertelt welke stappen het bedrijf hiervoor heeft gezet. “We hebben de openingen voor subsidies goed in de gaten gehouden, zodat we er snel bij konden zijn. Voor de elektrische graafmachines maakten we gebruik van de SSEB-subsidie. Voor de elektrische vrachtwagens kregen we de AanZET-subsidie toegekend. Deze subsidies zijn essentieel, want zonder is er nog geen sluitend businessmodel door te rekenen. Onze bedrijfswagens zijn hybride en rijden dus zowel op stroom als fossiele brandstof. Dit is gezien de netcongestie en beschikbare laadpunten op bouwplaatsen momenteel de beste oplossing volgens ons.”
Slim laden
Het laden van de elektrische voertuigen is op dit moment een uitdaging, ziet Schellekens. “Onze graafmachines staan vaak bij een infraproject op locatie, wat betekent dat ze daar geladen moeten worden. Als klanten niet over een laadmogelijkheid op of nabij het terrein beschikken, dan halen we de accu’s uit onze graafmachines en laden we die op via een laadstation op een locatie waar wel voldoende stroom is.
Voor wegtransport zijn er laadmogelijkheden onderweg. De elektrische vrachtwagens in Veghel laden we strategisch in de avonduren, als er niet gewerkt wordt op kantoor en in de werkplaats. Dan is er voldoende stroom beschikbaar om onze twee vrachtwagens op te laden. Voor de locatie in Oosterhout krijgen we binnenkort een powercharger, waarmee we binnen 1 uur tot 350 kWh kunnen bijladen. Met de aansluiting die we daar hebben, kunnen we voorlopig voorzien in de laadbehoefte.”
Sneller willen gaan dan mogelijk
Van de Beeten wil graag de duurzame transitie versnellen, maar loopt tegen beperkingen aan. Schellekens: “We beschikken nu niet over voldoende capaciteit om meer voertuigen op te laden in Veghel, waar het merendeel van de 62 vrachtwagens iedere avond staat. Er is uitbreiding aangevraagd, maar we weten niet wanneer we aan de beurt zijn. Hierdoor kunnen we het risico niet nemen om verder te investeren in elektrische voertuigen. Het is zonde dat de duurzame innovatie in het bedrijfsleven spaak loopt door problemen op het stroomnet. Als ondernemer wil je vooruit, maar nu is het een kwestie van afwachten.”
Samen kansen aangrijpen
Toch zit Van de Beeten niet stil. De oplossing voor de toekomst ligt volgens Schellekens in samenwerkingsverbanden. “We hebben een gezamenlijk probleem, als bedrijfsleven, overheid en als netbeheerders. Deze uitdaging moeten we dus gezamenlijk aanpakken, vind ik. We zijn daarom veel in gesprek met bedrijven en partners in de regio, om bijvoorbeeld een gedeelde energievoorziening op te zetten. Daarnaast volgen we de ontwikkelingen rondom Groepstransportovereenkomsten (Groeps-TO)* via Enexis. Elke kans die we zien, grijpen we met beide handen aan.”
*Groeps-TO
De Groepstransportovereenkomst is een contractvorm die het delen en uitwisselen van energie tussen bedrijven in de toekomst mogelijk maakt. Hierdoor kunnen bedrijven efficiënter gebruik maken van stroom. Als netbeheerders mogen wij momenteel juridisch nog geen groepscontracten aanbieden. Naar verwachting komt hier medio 2024 verandering in. Wij stimuleren bedrijven ondertussen om zo efficiënt mogelijk om te gaan met hun capaciteit.
Pilotprojecten
Verschillende bedrijven hebben de samenwerking opgezocht om te onderzoeken of het elektriciteitsnet slim(mer) gebruikt kan worden.
Zelfvoorzienend zijn
Schellekens heeft grote ambities voor de duurzame transitie, maar maakt zich ook zorgen over de haalbaarheid van die ambities. “Het ultieme doel is om zelfvoorzienend te zijn in energie. Wat het lastig maakt, is dat we nu geen plan kunnen uitstippelen om dat doel te behalen. Ook is het spannend hoe de toekomst van emissieloos transport eruit gaat zien, en wat dit betekent voor onze bedrijfsvoering. Voor dieselvoertuigen weten we vrij nauwkeurig wat de levensduur en afschrijvingskosten zijn, maar voor elektrische voertuigen is dat nog onzeker. Ook ben ik benieuwd naar de ontwikkelingen in waterstof, maar waterstof is op dit moment nog erg kostbaar en niet overal beschikbaar.”
Beroep op ondernemerschap
Wat kan Schellekens andere ondernemers meegeven die ook worstelen met de overschakeling naar elektrisch transport? “Als je niet meedoet, zet je jezelf buitenspel. Kijk dus goed om je heen en zoek samen met andere partijen naar oplossingen. Wees niet bang om je kop boven het maaiveld uit te steken, anders sluit je achteraan in de rij. En ook al gaat de transitie niet zo snel als je hoopt, blijf positief vooruitkijken. Daar ben je ondernemer voor.”
Over Van de Beeten
Van de Beeten is een recycling- en aannemingsbedrijf met vestigingen in het Noord-Brabantse Veghel en Oosterhout. Het familiebedrijf is actief in de realisatie van infraprojecten, het aanleggen van buitenruimtes en hippische sportbodems, de verhuur van (bemand) materieel, transport en in de productie en handel van bouw- en grondstoffen. Van de Beeten is opgericht in 1964 en heeft 230 medewerkers in dienst.