Groepstransportovereenkomst (GTO)

Een groepstransportovereenkomst (GTO) biedt u de kans om samen met andere bedrijven netcapaciteit te delen. Hiermee wordt het elektriciteitsnet zo efficiënt mogelijk gebruikt. De GTO is een van de bouwstenen voor een energiehub.

Bedrijventerrein in vogelperspectief

Wat is een groepstransportovereenkomst (GTO)?

Een groepstransportovereenkomst (GTO) is een contract waarbij een groep bedrijven gezamenlijk gebruikmaakt van een afgesproken transportcapaciteit. Met transportcapaciteit bedoelen we de hoeveelheid stroom die een netbeheerder tegelijk door het energienet kan vervoeren naar bedrijven en huishoudens. In plaats van dat elk bedrijf een eigen transportcontract heeft, deelt de groep bij een GTO de beschikbare capaciteit met 1 contract. Door het afstemmen van pieken en dalen in het energieverbruik en -opwekking kan de groep efficiënter omgaan met de beschikbare transportcapaciteit. 

Wilt u transportcapaciteit delen in een energiehub? Dan is een GTO het contract dat u hiervoor nodig heeft. Hierin leggen we de afspraken vast tussen de netbeheerder en de deelnemers van de energiehub.

Bedrijven in schemering

Hoe werkt een groepstransportovereenkomst?

Als u met een groep bedrijven een GTO aangaat, behoudt u een eigen aansluiting op het elektriciteitsnet. De groep heeft gezamenlijk 1 transportcontract met ons. Dit betekent dat u samen met de groep bepaalt hoe de beschikbare capaciteit verdeeld wordt. U maakt hier samen afspraken over en legt deze en andere afspraken vast in een onderlinge overeenkomst. Voor het verdelen van de capaciteit is een energiemanagementsysteem nodig om de gemaakte afspraken uit te kunnen voeren en binnen de groepscapaciteit te kunnen blijven. 

Hoe kan ik deelnemen aan een groepstransportovereenkomst?

Om deel te nemen aan een GTO, kunt u zich aansluiten bij een groep bedrijven die al een overeenkomst heeft, of zelf een groep starten. Voordat u kunt samenwerken, is het belangrijk om als groep eerst een grondig onderzoek uit te voeren. U kijkt wat er mogelijk is om de transportcapaciteit zo optimaal mogelijk te benutten, wie er daadwerkelijk mee kan doen en wat daarvoor nodig is. Een technisch adviesbureau kan u hierover adviseren.

Blijkt uit dat onderzoek en na overleg met ons dat u verder kunt met een GTO? Dan stelt u een juridische entiteit op die het transportvermogen beheert en de afspraken met ons maakt. Als groep maakt u onderling afspraken over het gebruik van de capaciteit en wat er gebeurt als een bedrijf de groep verlaat.

Voorwaarden voor deelname: 

Als u een GTO aangaat, gelden er verschillende voorwaarden. Dit zijn een paar belangrijke voorwaarden:

  • De GTO is op dit moment alleen beschikbaar voor bedrijven met een grootzakelijke aansluiting voor elektriciteit (groter dan 3 x 80 ampère). 
  • Bij de samenstelling van een groep moet u rekening houden met de aansluitcategorieën van de deelnemende bedrijven. U kunt een groep vormen als alle bedrijven dezelfde aansluiting hebben (laagspanning óf middenspanning óf hoogspanning). Hebben bedrijven verschillende aansluitingen? Dan is een GTO vaak niet mogelijk. Check de mogelijkheden via parkmanagement@enexis.nl.
  • Alle deelnemers moeten achter hetzelfde transportverdeelstation zitten. 

Wat zijn de voordelen van een groepstransportovereenkomst?

  • Meer transportcapaciteit - Door slim samen te werken kunnen bedrijven in de groep meer capaciteit gebruiken dan wanneer ze individueel transportvermogen hebben. De groep bepaalt zelf wanneer welke deelnemer een deel van het groepsvermogen gebruikt. Dit biedt veel mogelijkheden voor investeringen en uitbreidingen in opwekcapaciteit binnen de groep.
  • Minder belasting van het elektriciteitsnet - Hierdoor wordt voorkomen dat het net overbelast raakt en bedrijven worden afgeschakeld.
  • Samen investeren - Samen investeren in technologieën zoals laadpleinen, zonnepanelen of batterijen wordt aantrekkelijker doordat verbruik en kosten gedeeld kunnen worden.
  • Kostenbesparing - Doordat het elektriciteitstransport slimmer wordt georganiseerd, kunnen de kosten voor de groep lager uitvallen.
  • Stimulering van samenwerking - Bedrijven binnen de groep werken samen en kunnen elkaars energiebehoeften beter ondersteunen. 
  • Transitieperiode van maximaal 3 jaar (optioneel) - In deze periode kunnen deelnemende bedrijven wennen aan het delen van transportcapaciteit. Als het in deze periode niet werkt, kan de GTO worden gestopt. De individuele transportrechten worden dan teruggezet zoals ze waren voor het deelnemen. 
  • Hogere leveringszekerheid - De groep is minder afhankelijk van buitenlandse of regionale schommelingen in de energieprijzen. Door zelf energie op te wekken en te verbruiken, kunnen bedrijven hun zelfredzaamheid en leveringszekerheid vergroten.
  • Meer opbrengst zonne-energie - Door energieverbruik af te stemmen op de zonne-opwek binnen de groep, hoeven zonnepanelen niet te worden afgeschakeld en kunnen ze meer opbrengen.

Wat heb ik nodig om deel te nemen aan een groepstransportovereenkomst?

  • Een individuele aansluitovereenkomst.
  • De vorming van een juridische entiteit door de groep met toestemming van alle deelnemers.
  • Meetinrichtingen die voldoen aan onze technische specificaties.
  • Een aansluiting op hetzelfde transportverdeelstation als de andere deelnemers. 
  • Een gezamenlijk energieprofiel (energiehub-ontwerp). 
  • Een document waarin alle onderlinge afspraken tussen de deelnemers in de groep zijn vastgelegd. Hier staat ook de aansprakelijkheid in vastgelegd.

Stappenplan voor het opzetten van een energiehub

Een groepstransportovereenkomst (GTO) is een belangrijke bouwsteen voor een energiehub. Het Stappenplan voor energiehubs helpt u om op het juiste moment de juiste stappen te zetten. Dit plan hebben we samen met Alliander, Stedin, ondernemers, dienstverleners en sector-experts ontwikkeld.

Bekijk het Stappenplan voor energiehubs

Dit zijn de stappen in het kort:

  1. Initiatief & Inzicht

    Ontdek of een energiehub voor u het onderzoeken waard is.

    Meer over Initiatief & Inzicht
  2. Verkennen

    Leer hoe u een groep met voldoende draagvlak vormt voor uw gezamenlijke energievoorziening.

    Meer over Verkennen
  3. Analyse

    Analyseer samen met een adviesbureau verschillende oplossingsrichtingen. Kies er 1 uit om mee verder te gaan.

    Meer over Analyse
  4. Ontwerpcriteria

    Werk de gekozen oplossing verder uit volgens vastgestelde ontwerpcriteria.

    Meer over ontwerpcriteria
  5. Ontwerp

    Ontvang een gedetailleerd ontwerp van het adviesbureau en krijg een duidelijk beeld van uw energiehub.

    Meer over ontwerp
  6. Contract

    Onderteken de de GTO en andere contracten die nodig zijn. Leg ook de juridische, financiële en operationele verantwoordelijkheden vast.

    Meer over contract
  7. Implementatie

    Test en bouw de energiehub. Het ontwerp komt nu tot leven.

    Meer over implementatie
  8. Exploitatie

    Uw eigen energiehub gaat nu van start.

    Meer over exploitatie

Veelgestelde vragen

  • Het is belangrijk om het energieverbruik en de opwekking binnen de groep goed te blijven monitoren en op elkaar af te stemmen. Dit zorgt voor een efficiënter gebruik van de transportcapaciteit en helpt om pieken te voorkomen. U maakt met de bedrijven die willen deelnemen afspraken over hoe en wanneer u uw energieverbruik aanpast.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Voordat u een GTO afsluit, moet u rekening houden met voorbereidingskosten en de servicekosten voor het uiteindelijk beheren van de energiehub. De voorbereidingskosten zijn bijvoorbeeld onderzoekskosten en kosten voor het advies van een technisch adviesbureau.

    De kosten die u vervolgens per factuur krijgt, zijn anders dan wanneer u individueel zakelijk klant bent. Dit is het verschil: 

    Dit zijn uw kosten als individuele zakelijke klant:

    • Aansluitkosten (AO): De kosten voor de capaciteit van de aansluiting op het elektriciteitsnet.
    • Transportkosten (T):  De kosten voor het gebruik van het elektriciteitsnet, gebaseerd op het gecontracteerde vermogen (kW), het maximaal gemeten vermogen (kW max) en het totale verbruik, oftewel de totale hoeveelheid getransporteerde energie in kilowattuur (kWh).

    Dit zijn uw kosten bij deelname aan een GTO:

    • Aansluitkosten (AO): Deze blijven hetzelfde. U ontvangt nog steeds een eigen factuur voor uw aansluiting op het elektriciteitsnet.
    • Ook ontvangt u een eigen factuur voor het totale verbruik, oftewel de totale hoeveelheid getransporteerde energie door uzelf (kWh). 
    • Groepstransportkosten (GTO): De groep betaalt gezamenlijk voor het totale gecontracteerde transportvermogen (kW) en het maximaal gemeten vermogen (kW max). De groep maakt zelf afspraken binnen de juridische entiteit over de verdeling van deze kosten.
    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Bij samenwerking binnen een GTO zijn er 2 soorten facturen:

    1. Individuele factuur: Alle deelnemers ontvangen een eigen factuur voor de aansluiting op het elektriciteitsnet. 
    2. Groepsfactuur: De juridische entiteit van de groep ontvangt een gezamenlijke factuur voor het transportgebruik van de hele groep. De groep maakt zelf afspraken binnen de juridische entiteit over de verdeling van deze kosten. Iedere deelnemer ontvangt een 2e factuur voor het aandeel in de groepskosten.  
    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Ja, als de groep dit toestaat kunt u deelnemen zonder individuele transportcapaciteit. U houdt hierbij de positie op de wachtlijst voor de toekomstige vrijgave van transportcapaciteit.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Elke aansluiting in de groep moet voorzien zijn van een telemetrie-grootverbruikmeetinrichting met een hoge meetfrequentie. Dit is een geavanceerd meetsysteem dat op afstand het energieverbruik registreert en rapporteert voor grootverbruikers. Dit zorgt ervoor dat energieleveranciers en netbeheerders nauwkeurige en real-time gegevens over het energieverbruik kunnen verzamelen en analyseren. Hiervoor zijn investeringen nodig om de juiste meetinrichtingen te installeren. Daarnaast moet elke meetinrichting afgestemd zijn op de aansluitcapaciteit van de aansluiting.

    Om het energieverbruik binnen de groep te beheersen en binnen de voorwaarden van de GTO te blijven hebben deelnemers in de meeste gevallen daarnaast een eigen energiemanagementsysteem nodig.
    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • U maakt vooraf afspraken met de groep over het meenemen van een deel van de transportcapaciteit. Dit wordt vastgelegd binnen de groep en met ons gedeeld. U kunt ervoor kiezen om zonder vermogen uit te stappen, waarna u via de wachtlijst individueel transportvermogen kunt krijgen. Door transportschaarste kan het echter nog jaren duren voordat er transportcapaciteit vrijkomt.

    Heeft dit antwoord u geholpen?

Meer weten?

Heeft u verder nog vragen over de groepstransportovereenkomst?

Meld u aan voor onze zakelijke nieuwsbrief

  • Ontvang 4 keer per jaar onze nieuwsbrief per e-mail
  • Speciaal voor grootzakelijke klanten
  • Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom het energienet