Overschrijden gecontracteerd transportvermogen
Is er transportschaarste in een gebied waar uw aansluiting ligt? Dan mag u niet over uw gecontracteerd transportvermogen voor afname van het net (contractwaarde) heen gaan. Op deze pagina leest u wat de gevolgen zijn als het toch gebeurt en hoe u dit voorkomt.
Wat gebeurt er als ik het gecontracteerd vermogen overschrijd?
Ligt uw aansluiting in een gebied met transportschaarste en gaat u over het gecontracteerd transportvermogen heen? Dan krijgt u een e-mail van ons. Want het is belangrijk is dat het niet nog een keer voorkomt, omdat dit kan leiden tot schade aan ons elektriciteitsnet. U en andere bewoners en/of bedrijven hebben dan even geen stroom meer.
Past u uw verbruik niet aan en blijft u over het gecontracteerd vermogen heen gaan? Dan kan dat vervelende gevolgen voor u hebben. In het uiterste geval kunnen we u afsluiten of nemen we juridische stappen. Dat voorkomen we liever samen met u.
Als u in een gebied zonder transportschaarste over het gecontracteerd transportvermogen heen gaat, wordt dit vermogen automatisch naar boven bijgesteld en stijgen uw periodieke transportkosten.
Hoe weet ik of ik over mijn gecontracteerd vermogen ben heen gegaan?
Als u over uw gecontracteerd transportvermogen heen bent gegaan, ziet u dit terug op uw factuur. U ontvangt ook een e-mail van ons en we bellen u. We raden u aan om dan zo snel mogelijk uw verbruik aan te passen.
Hoe zorg ik ervoor dat ik niet over het gecontracteerd vermogen heen ga?
Onderstaande tips helpen te voorkomen dat u over het gecontracteerd vermogen heen gaat.
- Krijg inzicht in uw verbruik
Inzicht in uw verbruik helpt u om te zien waar u uw verbruik kunt aanpassen. Neem hiervoor contact op met uw meetverantwoordelijke. Deze kan uw meetgegevens per kwartier ophalen. Zo ziet u precies op welke momenten u te veel verbruikt. - Vraag advies aan uw energieadviseur of installateur
Schakel uw energieadviseur of installateur in om te bepalen hoeveel vermogen u echt nodig heeft en welke technische aanpassingen nodig zijn om te voorkomen dat u er overheen gaat. - Meer transportvermogen aanvragen
Lukt het niet om uw verbruik aan te passen en heeft u dus meer vermogen nodig dan het huidige gecontracteerde transportvermogen? Dan kunt u meer transportvermogen aanvragen. Als uw bedrijf in een gebied met transportschaarste zit, komt u op een wachtlijst. Zodra er transportcapaciteit voor u beschikbaar komt, krijgt u hiervan bericht. Houd er rekening mee dat dit soms wel 5 tot 10 jaar kan duren. U leest hier meer over op onze pagina over transportschaarste. - Lees meer over wat u kunt doen
Kijk ook op Wat kunt u zelf doen? om uw huidige transportcapaciteit zo efficiënt mogelijk te gebruiken.
Veelgestelde vragen over het gecontracteerd transportvermogen
Hoe wijzig ik het gecontracteerd transportvermogen (elektriciteit)?
Wilt u het gecontracteerd transportvermogen wijzigen? Dien dan een aanvraag in. Als u het gecontracteerd vermogen wilt verhogen, dan controleren we na uw aanvraag of er transportcapaciteit beschikbaar is. Is dit er? Dan keuren wij uw aanvraag goed. Is er geen transportcapaciteit? Dan wordt het gecontracteerd vermogen niet verhoogd. We zetten uw aanvraag dan op een wachtlijst. Wanneer er in uw gebied weer ruimte is op het elektriciteitsnet, nemen wij contact met u op.
Wilt u de aansluiting ook fysiek verzwaren? Lees meer op onze pagina over het verhogen van uw aansluiting.
Heeft dit antwoord u geholpen?Waarom wordt een contractwaarde afgesproken?
De gebruikers van ons energienet kunnen hun aansluiting alleen optimaal gebruiken als wij vraag en aanbod van energie goed op elkaar afstemmen. Om storingen te voorkomen, moet het net in balans zijn. Daarom spreken wij met onze grootzakelijke klanten een waarde af die wij reserveren in ons energienet.
Heeft dit antwoord u geholpen?
Meld u aan voor onze zakelijke nieuwsbrief
- Ontvang 4 keer per jaar onze nieuwsbrief per e-mail
- Speciaal voor grootzakelijke klanten
- Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom het energienet