Onze werkzaamheden
Zo’n 4.700 Enexis-medewerkers zijn elke dag aan het werk om te zorgen voor betrouwbare gas- en elektriciteitsnetten. We willen onze onze energievoorziening veilig en betaalbaar houden voor iedereen. Nu en in de toekomst.
Wie zijn we en wat doen we eigenlijk?
Energie van A tot Z
Het grootste deel van de energie die wij in Nederland gebruiken, wordt opgewekt in een energiecentrale of gewonnen in een gasveld. Dit doen verschillende energieleveranciers in Nederland. Zodra het gas is gewonnen en de elektriciteit is opgewekt, vervoeren de verschillende netbeheerders dit via het landelijk energienet.
- Voor elektriciteit gebeurt het transport boven de grond, via de hoogspanningsmasten die u in het Nederlandse landschap ziet. Dit is de taak van Tennet.
- Gasunie zorgt voor het transport van gas van het gasveld naar de netbeheerders.
- Wij transporteren als netbeheerder de energie naar uw woning of bedrijf. Dit gebeurt via een netwerk van elektriciteitskabels en gasleidingen onder de grond.
Bij u thuis
Vanuit dit energienetwerk komt één kabel en één leiding via uw meterkast uw huis binnen. De kabel en de leiding die in uw meterkast binnenkomen, noemen we uw aansluiting. Maar met alleen een aansluiting kunt u nog geen energie afnemen. U heeft daarvoor een gas- en elektriciteitsmeter nodig. Deze sluiten wij aan op uw aansluiting en registreert de hoeveelheid energie die u afneemt. Via uw groepenkast, elektriciteitskabels en gasleidingen wordt vervolgens de energie naar de verschillende apparaten in uw woning of bedrijf vervoerd.
Wanneer komt u ons tegen?
U heeft in het dagelijks leven af en toe met ons te maken. Bijvoorbeeld:
- als u een nieuwe aansluiting of andere meter aanvraagt. Of als u uw huidige aansluiting wilt wijzigen of wilt laten verwijderen.
- bij een gas- of elektriciteitsstoring. Dan zorgen wij ervoor dat u zo snel mogelijk weer gebruik kunt maken van gas en/of elektriciteit.
- als wij onderhoudswerkzaamheden uitvoeren aan de gasleidingen of elektriciteitskabels bij u in de straat.
- bij het plaatsen van de slimme meter. Inmiddels hebben bijna al onze klanten een slimme meter in huis.
- als u nog een analoge meter of gewone digitale meter heeft, vragen we u jaarlijks om uw meterstanden door te geven. We komen eens in de 3 jaar hiervoor langs.
Goed om te weten: u ontvangt altijd vooraf een brief als we bij u langskomen voor onderhoudswerkzaamheden.