Netbeheerders werken aan een voorstel waarmee huishoudens kunnen besparen op netwerkkosten met slimmer gebruik van het stroomnet
We zitten midden in de grootste verbouwing van ons stroomnet ooit en dit brengt flinke kosten met zich mee. Deze kosten ziet u terug in de netwerkkosten die u maandelijks aan uw energieleverancier betaalt. We maken ons wel zorgen over deze stijgende kosten, want energie moet betaalbaar blijven. Daarom is het belangrijk dat we, naast het uitbreiden van ons stroomnet, anders omgaan met energie en zoeken we naar slimme manieren om het bestaande stroomnet beter te benutten. Uit onderzoek van Berenschot blijkt dat dit kan. Samen met andere netbeheerders werken we daarom aan een voorstel voor een nieuwe manier om netwerkkosten te berekenen: kosten stijgen minder hard als u het stroomnet op de juiste momenten gebruikt.
Nieuwe of zwaardere stroomaansluiting?
U heeft waarschijnlijk een datum in uw hoofd wanneer u de aansluiting nodig heeft. Helaas kunnen we uw aanvraag niet altijd direct uitvoeren. Het kan dus zijn dat u langer moet wachten op een verzwaring of nieuwe stroomaansluiting. Dit geldt ook voor bedrijven die (meerdere) kleine aansluitingen aanvragen of willen laten wijzigen.
Hoe lang moet u wachten?
Een groot deel van de aanvragen voor een nieuwe of zwaardere aansluiting kunnen we uitvoeren. Soms moeten er door de aannemer aanvullende werkzaamheden buiten de meterkast worden uitgevoerd. Zoals het verplaatsen, verzwaren of vernieuwen van kabels. Dit is ander werk, waarvoor ook andere mensen zijn opgeleid. De wachttijd voor deze verzwaringen verschilt per plaats, omdat er in de ene regio meer mensen beschikbaar zijn dan in de andere regio.
Als we eerst het elektriciteitsnet in de buurt moet aanpassen omdat het stroomnet vol is, kan deze wachttijd oplopen. Denk aan het plaatsen van nieuwe kabels, een elektriciteitshuisje of een verdeelstation in een buurt. We hebben daar nu al op enkele plaatsen mee te maken, we zien dat het aantal klanten dat langer moet wachten op een uitbreiding toeneemt. Dat vinden we erg vervelend.
Kijk hier voor meer informatie over actuele doorlooptijden.
Waarom langer wachten?
Wij werken dagelijks keihard aan het verzwaren, uitbreiden en slimmer maken van het energienet. Ook in jouw buurt. De komende jaren gaat 1 op de 3 straten open. Vóór 2050 wordt er meer dan 100.000 km aan kabel in de grond gelegd en worden er duizenden transformatorstations geplaatst. Ook kiezen we ervoor om een deel van de aanvragen toch te realiseren en daarmee het net tijdelijk extra te belasten.
En toch lopen de wachttijden op. Dat komt omdat het uitbreiden van het stroomnet met nieuwe kabels, huisjes en stations veel tijd kost. We hebben onvoldoende technisch personeel om al het werk uit te voeren en gemeentelijke procedures om kabels en huisjes in openbare ruimte te plaatsen duren vaak maanden. Daarnaast zijn niet altijd alle materialen beschikbaar. Bovendien neemt het aantal aanvragen voor een nieuwe of zwaardere stroomaansluiting toe en kunnen we niet overal tegelijkertijd aan de slag.
Waar is het stroomnet vol?
We ontwikkelen een online tool om u inzicht te geven in de drukte op het (lokale) stroomnet. Deze tool laat per postcode zien hoe het stroomnet ervoor staat en wat de kans is dat u langer moet wachten op een (zwaardere) aansluiting. Deze stroomnetchecker komt in het eerste kwartaal van 2025 op onze website.
Wat kunt u dan nu doen?
Tot de drukte is opgelost, doen we er alles aan om u zo snel mogelijk te helpen. We begrijpen goed dat het vervelend is dat u moet wachten. Kijk voordat u een aanvraag doet met een installateur naar de mogelijkheden binnen uw bestaande aansluiting. Er is vaak meer mogelijk dan u denkt. Vraag daarna tijdig uw verzwaring of nieuwe stroomaansluiting aan via mijnaansluiting.nl. We geven bij de aanvraag aan wanneer we verwachten het werk te kunnen doen.
Help om de drukte op het stroomnet te verminderen
Het stroomnet zit op steeds meer plekken vol. Daarom zijn we bezig met het uitbreiden en het verzwaren van het net. Maar ook het aanpassen van uw stroomverbruik kan helpen de druk op het net te verminderen. We geven u een aantal tips:
- Verbruik minder energie tijdens piekuren. De piekuren zijn de momenten waarop huishoudens en bedrijven veel energie verbruiken. Dit is vooral tussen 7:00 en 9:00 uur 's ochtends en 16:00 en 21:00 uur ’s avonds. Tijdens de piekuren neemt de druk op het elektriciteitsnet toe. Gebruik daarom zo min mogelijk elektronische apparaten tijdens deze uren. Het helpt ook om niet alle apparaten tegelijk aan te zetten.
- Maak overdag zoveel mogelijk gebruik van de stroom die u opwekt. Bijvoorbeeld door dan te wassen of uw elektrische auto op te laden. Er zijn steeds meer slimme apparaten zoals vaatwassers die u kunt programmeren. Zo zijn ze actief wanneer uw zonnepanelen stroom opwekken. Niet-slimme apparaten kunnen vaak uitgesteld starten. Zo kunt u ook als er niemand thuis is opgewekte stroom gebruiken.
- Bespaar energie door uw huis te isoleren. Wie isoleert, profiteert! Bekijk de website van Verbeterjehuis voor meer tips.