Zonnepanelen? Zo benut u ze optimaal!
De energietransitie heeft impact op hoe we ons elektriciteitsnet gebruiken. We gaan meer elektriciteit gebruiken, bijvoorbeeld voor elektrisch rijden, elektrisch verwarmen en koken. En steeds meer mensen leveren via zonnepanelen zelf elektriciteit aan het net.
Nederland heeft een van de meest betrouwbare energienetten ter wereld. Ons energienet ligt al zo’n 100 jaar in de grond. Het is ooit gebouwd om vanuit grote centrales energie te leveren, verspreid over de dag. Tegenwoordig moet er ook elektriciteit teruggeleverd worden. Op zonnige dagen, als alle zonnepanelen veel elektriciteit leveren, maar er weinig elektriciteit wordt gebruikt, gaat dat om heel veel elektriciteit tegelijk. Het net is daar nog niet op berekend waardoor er spanningsproblemen kunnen ontstaan. Op zo’n moment kan uw omvormer uitvallen en leveren uw zonnepanelen tijdelijk geen elektriciteit.
Wij doen ons uiterste best om spanningsproblemen te voorkomen. We breiden ons energienet uit en ondertussen maken we gebruik van slimme oplossingen om het net efficiënter te gebruiken. U kunt zelf ook helpen om problemen met de teruglevering van uw zonnepanelen te voorkomen.
Plaats zonnepanelen op het oosten en/of westen
Het lijkt logisch om uw zonnepanelen op het zuiden te plaatsen. Toch hoeft dat niet zo te zijn. Energie van zonnepanelen die op het oosten en/of het westen gericht zijn, wordt vaak juist efficiënter gebruikt. De opbrengst is zo’n 10% lager, maar de opwek van stroom sluit beter aan op het verbruik. Zonnepanelen die op het zuiden zijn gericht, pieken namelijk rond 12 uur 's middags. Veel mensen zijn dan niet thuis en verbruiken dan weinig stroom. Zonnepanelen op het oosten leveren in de ochtend de meeste stroom. Zonnepanelen op het westen juist aan het eind van de dag. Dat zijn vaak momenten waarop u thuis bent en de opgewekte stroom zelf kunt gebruiken.
Meld uw zonnepanelen aan
Plaatst u zonnepanelen op uw dak? Dan bent u verplicht te melden dat u stroom gaat opwekken en terugleveren. Die melding kunt u (of uw installateur, in opdracht van u) doen op energieleveren.nl. Deze informatie is voor de netbeheerders erg belangrijk. Zo kunnen we beter voorspellen waar aanpassingen in het energienet nodig zijn.
Gebruik uw eigen opgewekte stroom
Spanningsproblemen als gevolg van zonnepanelen komen voor op dagen met veel zon en weinig stroomverbruik. U wekt dan wel stroom op, maar gebruikt deze niet zelf. Maak daarom overdag zoveel mogelijk gebruik van de stroom uit zonnepanelen: Zet apparaten die veel stroom gebruiken, zoals de wasmachine of afwasmachine aan, terwijl de zon op de panelen schijnt. Zo verbruikt u zelf uw opgewekte elektriciteit en voorkomt u dat uw omvormer uitvalt. Bovendien wordt het net op deze manier niet extra belast met energie die u teruglevert. Is er niemand thuis overdag? Veel apparaten hebben tegenwoordig de mogelijkheid om vooraf te programmeren wanneer ze aan moeten gaan.
Natuurlijk kunt u ook overwegen uw opgewekte stroom op te slaan in een batterij. De systemen hiervoor worden steeds betaalbaarder, maar zijn vaak nog wel kostbaar. Rijdt u in een elektrische auto? Laad deze dan bij voorkeur overdag op, met uw eigen opgewekte stroom.
Ervaart u problemen? Controleer uw eigen installatie
Spanningsproblemen kunnen voortkomen uit uw eigen installatie. We adviseren dit altijd door een erkend installateur te laten beoordelen. Zaken waar de installateur op kan letten zijn gebruik van de juiste aansluitkabel, omvormer en faseaansluiting. Op de website van Netbeheer Nederland is uitgebreide informatie voor installateurs beschikbaar. Tip: hebben uw buren ook zonnepanelen en ervaren zijn geen problemen? Dan is de kans groot dat het probleem in uw eigen installatie zit. Ervaren de buren ook problemen? Neem dan zeker contact op met uw netbeheerder (zie volgende stap).
Nog steeds problemen? Neem contact op met uw netbeheerder
Heeft u na het controleren nog steeds problemen? Neem dan contact op met ons. Wij bekijken per situatie wat er aan de hand is en wat de beste oplossing is. Als het nodig is, kunnen we een meting laten uitvoeren. Als blijkt dat de spanningsproblemen door uw eigen apparatuur of binnenhuisinstallatie komen, brengen wij de kosten van de meting bij u in rekening. Wij adviseren u daarom pas een meting aan te vragen als u er zeker van bent dat het niet aan uw apparatuur of installatie ligt. Weet u niet wie uw netbeheerder is? Kijk op eancodeboek.nl.