Controle en onderhoud van uw meterkast

In uw meterkast zitten een aantal onderdelen die van ons zijn. Soms is onderhoud nodig. Dan komen we bij u langs voor een meterkastcontrole. Dit noemen we ook wel een schouwing.

Monteur controle in meterkast close up

Hoe verloopt een meterkastcontrole?

Een monteur bekijkt de aansluiting en installatie. Dit duurt ongeveer 30 minuten. Soms maakt de monteur foto’s om in te schatten of toekomstige werkzaamheden nodig zijn. Tijdens de controle bekijkt de monteur:

  • of uw meterkast nog voldoet aan de huidige eisen.
  • wanneer u een nieuwe meter of aansluitleidingen nodig heeft.
  • of er bijzondere omstandigheden zijn, zoals verouderde materialen.

U ontvangt van tevoren een brief met de periode waarin wij langskomen.

 Wat als blijkt dat er onderhoud nodig is?

Blijkt uit de controle dat bepaalde onderdelen verouderd zijn? Dan vervangen we deze zodat uw meterkast weer jaren mee kan. Hiervoor maken we met u een nieuwe afspraak. U ontvangt hierover een afspraakbrief met een datum en tijdstip.

De voordelen van een goed onderhouden meterkast

Heeft u nog een analoge meter? Dan plaatsen we direct een slimme meter. Wilt u dit niet? Geef het dan aan bij de monteur, dan krijgt u een digitale meter.

Veelgestelde vragen meterkastcontrole

  • Ja, de installatie is veilig. Wij controleren deze uit voorzorg om te kijken of vernieuwing nodig is. Wanneer het nodig is, vervangen we onderdelen zodat de installatie weer een tijd mee kan.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Nee, dat kan helaas niet. We maken onze planning op volgorde van de leeftijd van de aansluiting en/of installatie en beginnen bij de oudste. We nemen contact met u op voor een afspraak.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Nee, tijdens de controle bekijkt de monteur alleen de aansluiting en installatie. Alleen als blijkt dat vernieuwing van de hele installatie en/of aansluiting nodig is, maken we hiervoor met u een nieuwe afspraak. Als u dat wilt, plaatsen we tijdens de nieuwe afspraak een nieuwe slimme meter.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • U mag ook kiezen voor een digitale niet-slimme meter. U geeft uw voorkeur aan bij onze monteur wanneer die de meter komt plaatsen. De monteur heeft altijd beide type meters bij zich.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Dat kunnen we helaas van tevoren niet zeggen. Wij komen in de periode die in de brief staat. Als u niet thuis bent, laat de monteur een kaartje achter met ons telefoonnummer, zodat u een nieuwe afspraak kunt maken. Soms is het voor ons voldoende om maar een aantal woningen in uw straat of gebouw te controleren. Vergelijkbare woningen in een straat of gebouw hebben namelijk vaak eenzelfde installatie. U hoeft niets te doen als we niet zijn geweest in de periode die we hebben aangekondigd en als u geen kaartje heeft gehad.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Nee, dat kan helaas niet. Als u niet thuis bent, laat de monteur een kaartje achter met ons telefoonnummer, zodat u een nieuwe afspraak kunt maken.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Enexis Netbeheer werkt met eigen monteurs en monteurs van aannemers met wie wij samenwerken. Op de lijst van aannemers met wie we samenwerken ziet u welke aannemers gemachtigd zijn om voor ons werkzaamheden uit te voeren. Monteurs van aannemers hebben altijd een eigen bedrijfspas en een brief van Enexis Netbeheer die aantoont dat zij voor ons mogen werken. U mag hier altijd naar vragen.

    Onze eigen monteurs herkent u aan:

    • Herkenbare kleding met logo’s van Enexis Netbeheer.
    • Een herkenbare bedrijfsbus met logo’s van Enexis Netbeheer.
    • Een bedrijfspas waarmee zij zich legitimeren. U mag hier altijd naar vragen.
    • Het tijdstip waarop zij aanbellen. Onze monteurs komen niet na 16.30 uur bij u aan de deur. Alleen als er een storing is, komen zij op een later tijdstip. Komen er ’s avonds monteurs aan de deur? Dan kunt u ze herkennen aan de hierboven genoemde beschrijving.

    Twijfelt u of vertrouwt u de situatie niet? Neem dan contact op met onze Klantenservice of waarschuw de politie.


    Heeft dit antwoord u geholpen?