Slimme meter aanvragen
Doet u een aanvraag voor een slimme meter? We plaatsen altijd een slimme meter voor stroom én gas, tenzij er geen gasmeter in uw woning aanwezig is of het plaatsen technisch niet mogelijk is. Voor het plaatsen van een slimme meter op uw verzoek worden kosten in rekening gebracht.
Op dit moment is het erg druk. Hierdoor kan het tot 13 weken duren voordat we de slimme meter plaatsen.
Let op! Gaat u energie terugleveren? Dan hoeft u hier geen slimme meter aan te vragen.
Registreer u op www.energieleveren.nl. Wij controleren na uw registratie of de meter in uw meterkast geschikt is voor teruglevering. Is dit niet zo? Dan ontvangt u een e-mail of brief met de vervolgstappen.
Veelgestelde vragen
Ik wil een nieuwere slimme meter aanvragen. Kan dat?
Heeft u al een slimme meter, maar wilt u een nieuwere versie aanvragen? Dat kan in sommige gevallen. U kunt een nieuwer type aanvragen wanneer dit noodzakelijk is voor een oplaadpunt voor uw auto of wanneer u kiest voor opladen met load balancing. De software in oudere slimme meters is hier niet altijd voor geschikt.
Wanneer u al een slimme meter heeft, maar een nieuwere variant wilt aanvragen, worden hier extra kosten voor in rekening gebracht. In het aanvraagformulier ziet u onze tarieven.
Heeft dit antwoord u geholpen?Mag ik zelf een slimme meter kiezen?
Nee, u mag niet zelf kiezen. Wij kunnen helaas niet van tevoren aangeven welk type slimme meter u krijgt. Onze monteurs zien namelijk pas bij u thuis welk type slimme meter het beste past. Heeft u bijvoorbeeld weinig ruimte in uw meterkast? Dan plaatst de monteur een kleinere meter dan wanneer er veel ruimte is. Ook kijkt de monteur of uw slimme meter goed werkt. Als dit niet zo is, moet de monteur een ander type installeren. Wat voor type slimme meter we ook plaatsen, alle slimme meters voldoen aan de wettelijke kwaliteits- en veiligheidseisen.
Heeft dit antwoord u geholpen?Moet ik ook een meter aanvragen als ik een nieuwe aansluiting heb aangevraagd?
Nee, dat is niet nodig. Als u een nieuwe aansluiting heeft aangevraagd, wordt er direct ook een energiemeter(s) geplaatst.
Heeft dit antwoord u geholpen?Wat zijn de vervolgstappen nadat ik een slimme meter heb aangevraagd?
Stap 1: U heeft een slimme meter aangevraagd
U ontvangt van ons binnen 6 weken een brief met een datum voor de werkzaamheden. Wanneer u zelf een slimme meter aanvraagt, betaalt u een deel van deze kosten zelf. Heeft u al een slimme meter, maar wilt u een nieuwere versie omdat u woning bijvoorbeeld een laadpaal krijgt? Dan brengen wij meer kosten in rekening. In het aanvraagformulier ziet u de kosten voor het plaatsen van een slimme meter op eigen verzoek.
Stap 2: De afspraakbrief
In de afspraakbrief die u van ons krijgt, staat een datum en tijd waarop wij langskomen. Komt dat tijdstip niet uit? Dan kunt u de afspraak verzetten.
Stap 3: Bereid u voor op de werkzaamheden
Zorg ervoor dat de aansluiting en meters in uw meterkast goed bereikbaar zijn voor onze monteur.
Stap 4: De monteur voert de werkzaamheden uit en laat zien hoe de meter werkt
Wij werken met verschillende aannemers die werkzaamheden voor ons uitvoeren. Soms komt er daarom geen monteur van Enexis Netbeheer, maar van een aannemer of installateur bij u thuis voor de meterwissel. In dat geval kondigen wij dat altijd aan in onze brief. U kunt de monteur altijd om een legitimatiebewijs vragen. De werkzaamheden duren gemiddeld een uur. Let op: Tijdens de werkzaamheden kunt u geen gas of stroom gebruiken. Als de monteur klaar is, laat hij u zien hoe de meter werkt.
Stap 5: Wij regelen de meterinstellingen met uw energieleverancier
Uw slimme meter start direct na het plaatsen met het registreren van uw energieverbruik. Dit gebeurt op één telwerk (het lage telwerk waarop daltarief wordt geregistreerd). De andere telwerken staan stil. Levert u ook energie terug? Dan zijn er 2 telwerken actief. Na het installeren van uw slimme meter regelen wij op afstand de meterinstellingen. Dit gebeurt vaak binnen 3 tot 10 werkdagen. Wij zorgen er dan voor dat de software op de meter een update krijgt. Ook zorgen we ervoor dat alle telwerken gaan werken. U hoeft hier zelf niets voor te doen. Vervolgens geven wij aan uw energieleverancier door hoeveel energie u verbruikt op beide telwerken. Uw leverancier kan de verbruikte energie dan tegen enkeltarief of dubbeltarief afrekenen. Dit hangt af van wat u met uw energieleverancier heeft afgesproken.
Stap 6: U krijgt per post een informatiepakket
Binnen 10 werkdagen na de meterwissel krijgt u van ons een informatiepakket. Dit pakket bestaat uit:
- handleidingen van uw slimme gas- en/of elektriciteitsmeter.
- informatie over energie besparen
- een brief met de meterstanden van uw oude meter(s).
Heeft u uw slimme meter laten vervangen voor een nieuwere versie? Dan ontvangt u geen informatiepakket.
Heeft dit antwoord u geholpen?