Wat moet ik regelen bij een verwijdering?

Bij een verwijdering zijn er dingen die wij en u moeten regelen. We nemen u mee door de stappen.

Monteur geknield bij meterkast
  1. Tijdelijk of definitief

    Weet u zeker dat u de aansluiting niet meer nodig heeft? Ga dan naar stap 2. Twijfelt u of u de aansluiting op een later moment weer gaat gebruiken? Dan kunt u ervoor kiezen om de aansluiting tijdelijk te laten afsluiten op verzoek. Dit mag maximaal 12 maanden duren.

    Lees meer over tijdelijk of definitief verwijderen
  2. Melding of verzoek

    Kies of u de gasaansluiting wilt verwijderen met een melding of op verzoek.

    Verwijderen met een melding (geen kosten)

    Wanneer u geen gas meer gebruikt dan kunt u ervoor kiezen om een melding te maken: einde gebruik gasaansluiting. Doet u dit? Dan verwijderen wij de niet gebruikte gasaansluiting kosteloos. Wij plannen zelf wanneer wij de werkzaamheden uitvoeren.

    Neem apart contact op met uw energieleverancier om het contract voor gas op te zeggen. Vraag uw leverancier ook om de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) op te zeggen. Alleen na een melding bij ons en de beëindiging van de ATO zijn er geen netwerkkosten meer.

    Hierna is het niet meer toegestaan om nog gas te gebruiken. Doet u dit toch?  Dan brengen wij de (misgelopen en extra) kosten in rekening

    Verwijderen op verzoek (wel kosten)

    Wilt u de gasaansluiting op een specifieke datum verwijderd hebben? Bijvoorbeeld omdat uw pand wordt gesloopt? Dan doet u een verzoek tot verwijdering van de gasaansluiting. Hierbij plannen wij de werkzaamheden samen met u in. Kiest u voor een verwijdering op verzoek? Dan betaalt u wel kosten.

  3. Geef uw keuze door

    Een verwijdering van de gasaansluiting regelt u op mijnaansluiting.nl. Maak een account aan of log in als u al een account heeft. Volg daarna deze stappen: 1. Selecteer het object: woonhuis, appartement, etc 2. Kies bij de aansluiting voor 'gas' 3. Zet de werkzaamheden op 'verwijderen aansluiting' 4. Kies bij dienst voor 'einde gebruik/verwijderen aansluiting' 5. Geef uw keuze door: 'melding einde gebruik' of 'verzoek verwijderen'

    Ga naar mijnaansluiting.nl
    • Zorg ervoor dat het pand geen gas meer nodig heeft. Vergeet niet om uw contract op te zeggen bij uw energieleverancier.
  4. Wij bellen u

    Heeft u een melding ingediend? Dan bellen wij u op zodra we de werkzaamheden gaan inplannen. Houd er rekening mee dat dit lang kan duren. Heeft u een verwijdering op verzoek aangevraagd? Dan nemen wij binnen enkele werkdagen contact met u op om de aanvraag te bespreken. U ontvangt daarna van ons de offerte. De opdracht is definitief zodra u hierop akkoord geeft. Vervolgens bellen wij u om de werkzaamheden in te plannen.

    • Heeft u een spoedaanvraag gedaan? Dan plannen wij de werkzaamheden binnen 10 werkdagen in (als er geen sprake is van verdachte of vervuilde grond).
  5. Maak de grond vrij voor de werkzaamheden starten

    Om bij de leidingen in de grond te komen, moeten wij soms de bestrating uw tuin openbreken. Dit noemen we straatwerk. Heeft u bestrating zoals: tegels, grind of andere bestrating die makkelijk weg te halen is? Dan halen wij dit weg en leggen dit netjes terug na de werkzaamheden. De kosten voor dit straatwerk betalen wij. Heeft u beton, marmeren platen of andere bestrating die moeilijk weg te halen is? Dan halen wij dit niet weg en leggen dit niet terug. U bent hier zelf verantwoordelijk voor en de kosten zijn voor u.

    Goed om te weten

    Bij het verwijderen van de gasaansluiting halen we de gasmeter en de aansluitleidingen weg uit uw woning. Ook halen we de gasleiding weg die vanuit uw woning naar de hoofdleiding loopt.

  6. Uitvoeren werkzaamheden

    Op de afgesproken datum komt onze monteur of een aannemer de aansluiting definitief verwijderen. Hiervoor geeft u ons toegang tot uw perceel en verleent u aan ons de benodigde medewerking.

Veelgestelde vragen over het aanvragen van een verwijdering

  • Dat verschilt per situatie en is zeker niet altijd nodig. Vaak is het mogelijk om op 2 plekken een gat te graven en de gasleiding via dat gat uit de grond te trekken. Onze aannemer bekijkt hoe de leiding het beste verwijderd kan worden.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • De kosten voor het herstellen van uw tuin nemen wij sommige gevallen voor onze rekening. Ze zijn dan bij het offertebedrag inbegrepen.

    Dit is het geval bij:

    • het aanleggen van een nieuwe elektriciteitsaansluiting;
    • het aanleggen van een nieuwe gasaansluiting;
    • het verwijderen van een gasaansluiting.

    In andere gevallen, zoals het verwijderen van een elektriciteitsaansluiting, zijn de kosten voor herstelwerkzaamheden in de tuin niet inbegrepen. 

    Gasaansluiting verwijderen

    Soms is een tuin zo ingericht dat de gasleiding erg lastig bereikbaar is. Wanneer dat het geval is, kunnen wij ons beroepen op het recht dat een gasaansluiting altijd bereikbaar moet zijn en hoeven niet alle herstelkosten te worden vergoed.

     

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Alleen wanneer u  uw pand gaat slopen, kunt u een spoedverwijdering aanvragen. Als er geen verdachte of vervuilde grond is, verwijderen we de aansluiting binnen 10 werkdagen. Houd er rekening mee dat dit extra kosten met zich meebrengt.

    Gaat u uw pand verduurzamen, bijvoorbeeld omdat u gasloos gaat wonen? Dan kunt u geen verwijdering aanvragen met spoed.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Wanneer u geen gas meer gebruikt, dan vraagt u eerst een afsluiting op verzoek (maximaal 12 maanden) of een verwijdering aan.  Daarna kunt u uw contract met uw energieleverancier opzeggen. Neem hiervoor contact op met uw energieleverancier.

    Na het opzeggen van uw contract is het niet meer toegestaan om nog gas te gebruiken. Doet u dit toch? Dan brengen wij de (misgelopen en extra) kosten in rekening.

    Heeft dit antwoord u geholpen?