Congestiemanagement in de praktijk
Wanneer we te maken hebben met een tekort aan transportcapaciteit in een bepaald gebied, onderzoeken we de mogelijkheden van congestiemanagement als tijdelijke oplossing tot de verzwaring van het net klaar is. Hoe werkt congestiemanagement in de praktijk? Wij leggen het u uit.
Op deze pagina
Hoe werkt het in de praktijk?
We voorspellen 1 dag vooraf en op dag zelf de verwachte netbelasting. Hiervoor gebruiken we:
- transportprognoses van klanten met een aansluiting van minimaal 1 megawatt
- weersverwachtingen
- verschillende andere modellen
Elke klant met een aansluiting van 1 megawatt of meer levert hiervoor ook zelf een transportprognoses aan. Afhankelijk van de contractvorm weet u maanden van tevoren, een dag van tevoren of op de dag zelf welke aanpassing wij van u vragen. Hoe flexibeler uw organisatie kan zijn, hoe korter van tevoren u op een verzoek kunt reageren.
Een voorbeeld: stel op woensdagochtend om 8.00 uur zien we dat er donderdagmiddag tussen 14.00 en 16.00 uur op een bepaald station congestie optreedt. Als we hier niets aan doen, dan raakt ons net overbelast en moeten we uiteindelijk aansluitingen van klanten helemaal afschakelen. Dat willen we voorkomen.
- Bent u op dit station aangesloten én heeft u een capaciteitsbeperkingscontract afgesloten bij ons? Dan vragen wij u uiterlijk woensdagochtend om op donderdagmiddag uw flexibel regelvermogen in te zetten. U krijgt dus een restrictie van ons die u moet bevestigen en opvolgen.
- U bent zelf verantwoordelijk om het vermogen tijdelijk via uw installatie aan te passen.
- Nadat uw regelvermogen is ingezet, ontvangt u van ons een vergoeding voor het opvolgen van de restrictie.
Bekijk ook onze interactieve afbeelding. Hierop ziet u wie op welk moment een actie uitvoert bij congestiemanagement.
Meer over (dreigende) transportschaarste en congestieonderzoeken
Zit u in een gebied waar sprake is van dreigende of een structureel tekort aan transportcapaciteit? Dan krijgt u van ons een e-mail met meer informatie. We vertellen u wat u van ons kunt verwachten en welke mogelijkheden u heeft. Meer informatie? Lees hieronder verder.
Veelgestelde vragen over congestiemanagement
Wat als er niet genoeg deelnemers zijn voor congestiemanagement?
Het kan zijn dat congestiemanagement in uw gebied niet mogelijk is, omdat er niet genoeg geschikte partijen mee willen doen. Dan kunnen we pas weer transportcapaciteit vergeven als de benodigde verzwaringen of uitbreidingen van ons elektriciteitsnet in dat gebied uitgevoerd zijn.
Wanneer congestiemanagement noodzakelijk is om de betrouwbaarheid van ons net te garanderen, dan gaan we deelname verplichten. Dit willen we natuurlijk voorkomen. Daarom vragen we eerst wie tegen een vergoeding een deel van het transportvermogen tijdelijk wil verminderen. Wanneer dit niet voldoende is plaatsen we een afroep op GOPACS. Pas wanneer dat niet voldoende is, verplichten we in sommige gevallen deelname.
Door wetgeving mogen wij klanten met een aansluiting van 1 MW of groter verplichten een aanbod te doen om regelvermogen aan te passen. Als dit niet mogelijk is, gaan we bij acute congestie tijdelijk transport onderbreken.
Heeft dit antwoord u geholpen?Krijg ik een vergoeding als ik deelneem aan congestiemanagement?
U ontvangt een vergoeding voor deelname aan congestiemanagement. Deze bestaat uit 2 onderdelen:
- U krijgt een vaste beschikbaarheidsvergoeding per maand.
- U krijgt een vergoeding per afroep.
Heeft dit antwoord u geholpen?Wanneer is congestiemanagement geslaagd?
Dit hangt volledig af van de medewerking van aangesloten klanten die de vraag naar transportcapaciteit kunnen en willen aanpassen. Denk hierbij aan bedrijven, energieverbruikers of energieproducenten die in staat zijn om tijdig bij te sturen vanuit technisch, organisatorisch en contractueel oogpunt.
Om zeker te zijn van de hoeveel transportcapaciteit die vrijkomt met congestiemanagement, sluiten wij contracten af om meer aansluitcapaciteit te realiseren.
Heeft dit antwoord u geholpen?Hoe werkt het als ik op de wachtlijst sta en er transportcapaciteit vrijkomt?
Dan nemen wij per e-mail contact met u op. U heeft 20 werkdagen om te reageren op deze mail waarin u aangeeft of uw aanvraag nog gewenst is. U ontvangt 3 weken na de eerste mail ook nog een herinneringsmail. Na dit mailcontact wordt uw aanvraag in behandeling genomen. Als u niet binnen het aangegeven termijn reageert, wordt u van de wachtlijst gehaald. U kunt dan geen beroep meer doen op uw aanvraag.
Heeft dit antwoord u geholpen?Hoeveel extra capaciteit op het elektriciteitsnet komt er vrij na afronden van het onderzoek voor extra transportcapaciteit?
Dat hangt af van de volgende factoren:
- De technische grens: deze bepaalt hoeveel procent wij gaan overboeken op de beschikbare transportcapaciteit. Dit levert waarschijnlijk tussen de 10% en 50% extra transportvermogen per gebied met schaarste op.
- De financiële grens: deze geeft aan hoeveel congestiemanagement in een specifiek gebied mag kosten. Dit berekenen we met een formule die in de Netcode Elektriciteit is opgenomen.
- De mate waarin congestieregelvermogen binnen een gebied beschikbaar is.
Als 1 van de onderstaande grenzen wordt bereikt, dan kunnen we geen extra transportcapaciteit meer vergeven. Dit kan per gebied verschillen.
Heeft dit antwoord u geholpen?Waarom wordt congestiemanagement nu niet in gebieden waar transportschaarste is toegepast?
In de oorspronkelijke wetgeving voor congestiemanagement is rekening gehouden met de mogelijkheid die TenneT (landelijke netbeheerder) heeft om stroom op- en af te schakelen. Er is onvoldoende rekening gehouden met de mogelijkheden voor regionale netbeheerder, zoals Enexis Netbeheer. Dit komt met name door de grote groei van duurzame opwek. Nadat de nieuwe netcode ingegaan is, doen wij samen met TenneT opnieuw onderzoek naar congestiemanagement. Houd voor nieuwe ontwikkelingen onze website in de gaten.
Heeft dit antwoord u geholpen?Ik heb transportcapaciteit aangevraagd maar ik sta hiervoor nog op de wachtlijst. Kan ik mijn flexibel vermogen wel alvast aanbieden?
Ja, dat kan. Heeft u al een EAN-code? Dan kunt u uw vermogen aanbieden via het interesseformulier. Heeft u nog geen EAN-code? Neem dan contact op met congestiemanagement@enexis.nl.
Let op: we gaan pas gebruikmaken van het flexibel vermogen zodra uw aangevraagde transportcapaciteit gerealiseerd is. Wanneer dit gebeurt, ligt onder andere aan uw positie op de wachtlijst, de ruimte op het net en aan de inzetbaarheid van het flexibel vermogen van andere bedrijven.
Heeft dit antwoord u geholpen?
Meld u aan voor onze zakelijke nieuwsbrief
- Ontvang 4 keer per jaar onze nieuwsbrief per e-mail
- Speciaal voor grootzakelijke klanten
- Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom het energienet