Congestieonderzoek Winschoten: blok MS10 en MS20
Status
LooptType congestie
AfnameCongestie via
Enexis
Het verwachte congestiegebied, periode en oorzaak
Enexis Netbeheer verwacht structurele congestie voor afname van elektriciteit van het net in het gebied dat beleverd wordt via het middenspanningsblokken MS10 en MS20 van station Winschoten tot en met kalenderjaar 2029. De congestie betreft midden- en laagspanningsaansluitingen in (delen van) de gemeentes Emmen, Westerwolde, Veendam, Oldambt, Noordenveld, Eemsdelta, Groningen en Pekela. De verwachte congestie wordt veroorzaakt door de toegenomen vraag naar transportcapaciteit door groot- en kleinverbruikers, waardoor de vraag naar transportcapaciteit in dit netgebied groter is dan de beschikbare N-1 capaciteit.
Wat is het gecontracteerde en beschikbare transportvermogen?
In het genoemde congestiegebied bedraagt het totale gevraagde transportvermogen voor afname 56 MW. Het totale beschikbare transportvermogen voor afname van het net bedraagt 56 MW. Dit vermogen is volledig vergeven in getekende offertes voor gecontracteerd transportvermogen.
De planning van de netverzwaring
De structurele oplossing is de realisatie van een uitbreiding van de capaciteit van het genoemde netgebied. Enexis Netbeheer onderzoekt de alternatieven hiervoor, dit betreft ook de mogelijke locatie van de uitbreiding. De verwachting is dat de benodigde netverzwaring in 2030 gerealiseerd zal zijn. De planning heeft een grote afhankelijkheid van de planning van de benodigde hoogspannings-netuitbreidingen van TenneT.
Het onderzoek
Enexis Netbeheer onderzoekt de mogelijkheden van congestiemanagement in dit gebied, als bedoeld in de Netcode Elektriciteit artikel 9.6 eerste lid en 9.7 eerste lid. De uitkomst van het onderzoek wordt op de website van Enexis Netbeheer gepubliceerd.
Startdatum onderzoek: 16 mei 2024.
Deelnemen aan congestiemanagement?
Wilt u bijdragen aan het oplossen van het tekort aan transportcapaciteit en heeft u flexibel vermogen wat u kunt inzetten? Geef dan uw interesse aan ons door.