Overschakelen bij Oegema Transport: “We hebben een vliegende start gemaakt”

De sector transport en logistiek staat voor de uitdaging om over te schakelen naar elektrisch transport. In de serie Overschakelen gaan we met bedrijven in gesprek over welke stappen zij zetten. Hoe pakken ze dit aan? En waar lopen ze tegenaan? Een bedrijf dat vooroploopt in de duurzame transitie is Oegema Transport. Aan het woord is Sytse Oegema, projectmanager bij het bedrijf.

Oegema

Ambitie voor 100 jaar

Oegema Transport staat onder leiding van de vierde generatie Oegema, terwijl de vijfde generatie klaarstaat om het stokje over te nemen. Met de ambitie om nog minimaal 100 jaar door te gaan, zet het bedrijf voortvarend in op het overschakelen naar elektrisch transport. 

Oegema vertelt waar het begon: “We hebben de afgelopen jaren geïnvesteerd in een groot zonnedak en een eigen laadplein. In 2020 namen we onze eerste elektrische vrachtwagen in gebruik, en inmiddels hebben we dit aantal uitgebreid naar meer dan tien. Halverwege dit jaar hopen we op te kunnen schalen naar vijftien tot twintig elektrische voertuigen, zowel vrachtwagens als bakwagens.”

Oegema

Deels zelfvoorzienend met zonnestroom

Oegema vertelt hoe het bedrijf de energievoorziening georganiseerd heeft. “Ons systeem bestaat uit een zonnedak met een capaciteit van 1,8 megawatt, dat stroom levert aan een accu met een capaciteit van 3 megawattuur. Hiermee kunnen we tien vrachtwagens opladen, elk met een behoefte van 300 kilowattuur (kWh). Voor de laadinfrastructuur werken we samen met Zonnegilde, iWell en ABB. We gebruiken eerst zoveel mogelijk eigen opgewekte zonnestroom, vervolgens schakelen we over op de accustroom en als laatste gebruiken we 's nachts stroom van het net.” 

Sprong in het diepe gewaagd

Waar veel ondernemers tegen beperkingen van het stroomnet aanlopen, heeft Oegema Transport een vliegende start kunnen maken. Hoe is dat gelukt? Oegema: “Als ik terugkijk, denk ik dat het slim is geweest dat we in 2016 al zijn begonnen met investeren in duurzame energie. We hebben daarbij niet gekeken naar wat dit ons opleverde op de korte termijn, maar juist op de lange termijn. Het gaat om een grote investering, maar wel eentje die onvermijdelijk is voor het bestaansrecht van je bedrijf. Aan de andere kant was het voor ons ook een sprong in het diepe, want we wisten - en weten - niet of elektriciteit de toekomst wordt. Ik moet er wel bij vermelden dat we ook geluk hebben gehad. Toen wij startten met deze investeringen was er nog geen oorlog in Oekraïne, en geen sprake van netcongestie. Hierdoor hebben we de wind in de rug gekregen.”

Oegema

Actieradius naar 700 kilometer

Of elektrisch rijden inderdaad de toekomst is, weet Oegama niet. “We blijven de ontwikkelingen volgen en houden berichtgeving van Transport en Logistiek Nederland, TTM.nl (magazine voor eigen en beroepsvervoer) en TVM (Transport Verzekerings Maatschappij) in de gaten. De actieradius voor vrachtwagens is op dit moment nog beperkt (300 kilometer), wat inhoudt dat onderweg bijladen noodzakelijk is en dit extra planning vereist. Ik verwacht wel dat de technologische vooruitgang snel zal gaan. Zo hoorden we onlangs geruchten over nieuwe technieken die mogelijk een actieradius van 700 kilometer opleveren. Dat zou een flinke stap voorwaarts zijn.” 

Efficiëntere stroomvoorziening

Hoewel Oegema Transport al flinke stappen heeft gezet, is het nog een lange weg om het volledige wagenpark te verduurzamen. Het bedrijf heeft nu ook de maximale energiecapaciteit bereikt. Oegema is benieuwd naar de ontwikkelingen: “Er wordt gezegd dat het nog jaren duurt voordat netcongestie is opgelost. Aan de andere kant zie je dat er hard gewerkt wordt aan oplossingen, bijvoorbeeld door de opwek en het verbruik van energie efficiënter te verdelen via bijvoorbeeld energiehubs. Tegelijkertijd zal ook de vraag naar stroom toenemen, dus het is de vraag of de oplossingen er snel genoeg zijn.”

Oegema

Vooruitplannen

Om voorop te blijven lopen in de energietransitie werkt Oegema Transport aan een toekomstplan samen met ons en GoRal (Gelderland Overijssel, Realisatie Aanpak Laadinfrastructuur 2022 - 2023). Oegema legt uit wat dit inhoudt: “We maken berekeningen van onze verwachte energiebehoefte voor 2040, gebaseerd op de actieradius en laadbehoefte. Hieruit blijkt dat we een zwaardere aansluiting nodig hebben met een vermogen van 10 kVA. Op basis van deze gegevens kan Enexis samen met ons een tijdspad uitstippelen om deze verzwaring te realiseren. Omdat dit waarschijnlijk niet voldoende gaat zijn om ons ook in de toekomst te voorzien van energie, kijken we ook naar alternatieven, zoals mogelijke samenwerkingen met een windmolenpark.”

Klanten meenemen in de transitie

Als pionier op het gebied van elektrisch transport heeft Oegema Transport veel geleerd. Wat kan Oegema andere bedrijven meegeven? “Wees niet bang om de sprong te wagen, want hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt. Daarnaast is het van belang dat je ook je leveranciers en klanten meeneemt in deze ontwikkeling. Als klanten niet bereid zijn om de meerkosten van elektrisch transport te dragen, is deze transitie niet haalbaar. Investeer dus goed in de partnerrelatie van je leveranciers, die ook enthousiast zijn om te verduurzamen.”

Over Oegema Transport

Sinds 1919 is Oegema Transport als familiebedrijf actief in nationaal en internationaal transport, warehousing en forwarding. Het bedrijf heeft een hoofdvestiging in Dedemsvaart en locaties in Culemborg, Geleen en Brno (Tsjechië). Oegema Transport heeft 800 medewerkers in dienst en meer dan 320 voertuigen in eigen beheer, waarvan tien elektrische vrachtwagens. 

Ook overschakelen?

Bent u geïnspireerd door het verhaal van Oegema Transport, en wilt u ook de volgende stap zetten in de transitie naar elektrisch transport? Neem contact op met uw relatiemanager, die met u mee kan denken over een passend plan voor de toekomst.