Overschakelen naar elektrisch transport met Weever Bouw: “Je moet de kansen willen zien”
De sector transport en logistiek staat voor de uitdaging om over te schakelen naar elektrisch transport. In de serie Overschakelen gaan we met bedrijven in gesprek over welke stappen zij zetten. Hoe pakken ze dit aan? En waar lopen ze tegenaan? Een ondernemer die voorop wil lopen in de energietransitie, is Bert Weever, ambassadeur van Weever Bouw en Directeur van Graansloot Kampen.
Duurzaamheid als rode draad
Als we Bert Weever vragen naar de rol van duurzaamheid in zijn bedrijven, vertelt hij enthousiast: “Alles wat we doen, doen we zo duurzaam mogelijk. Het is onze rode draad.” Al vroeg in Weevers’ carrière werd het belang van duurzaamheid duidelijk. “Vroeger werkte ik als kraanmachinist, waarbij ik wekelijks de stortplaats van het bedrijf moest vlakmaken. Ik zag met lede ogen aan hoeveel afval we als maatschappij produceren, en daar is denk ik het eerste zaadje voor een duurzamere koers geplant.”
Verantwoordelijk voor CO2-voetafdruk
Weever Bouw gebruikt 50 bedrijfsbussen, 20 shovels en diverse puinbrekers en kranen, allemaal diesel aangedreven. Dit resulteert in een jaarlijks verbruik van > 1.000.000 liter diesel. “Dat moet anders,” zegt Weever. “We oriënteren ons op elektrische voertuigen, maar kunnen op dit moment de stap nog niet maken. De afschrijvingstermijnen van onze recent aangeschafte voertuigen spelen daarin een rol, maar het grootste probleem is dat de laadmogelijkheden op externe locaties beperkt zijn. Daarnaast werken we met zwaarbeladen voertuigen die logischerwijs meer energie verbruiken, en de technologie voor zware voertuigen zoals puinbrekers is nog in een pril stadium. Toch is onze ambitie is dat we in 2035 volledig over zijn geschakeld op elektrisch vervoer, of misschien zelfs in combinatie met waterstof.”
Kip-ei verhaal
Voor het overslagtransport passeren jaarlijks zo’n 18.000 voertuigen de locatie Graansloot in Kampen. Hoewel de vrachtwagens niet zijn eigendom zijn, voelt Weever zich verantwoordelijk voor de uitstoot die dit transport veroorzaakt. Daarom wil hij investeren in een laadplein. “Overschakelen naar elektrisch transport moet je echt samen doen. Het is een kip-ei verhaal, want als wij niet investeren in een laadplein, kunnen onze vervoerders niet elektrisch rijden. Door een voortrekkersrol aan te nemen, hopen we de duurzame transitie een slinger te geven.”
Het geplande laadplein moet drie laadpalen en een vermogen van 70.000 kWh per jaar bevatten. Weever voert binnen de bedrijvenvereniging een inventarisatie uit onder vervoerders om te bepalen wanneer het laadplein kan worden gerealiseerd. “We staan nauw in contact met onze vervoerders, en gaan met hen in gesprek over op welke termijn zij willen en kunnen investeren in elektrisch transport. Als 50 procent van onze vervoerders meegaat, komt het laadplein er. Ik verwacht dat we over anderhalf jaar zover zijn.”
Slimmer omgaan met netcapaciteit
Netcongestie is daarbij wel een aandachtspunt, merkt Weever op. “Voorheen vroeg je gewoon een zwaardere aansluiting aan bij Enexis, maar die tijden zijn voorbij. Op onze locatie in Graansloot is momenteel onvoldoende capaciteit voor een laadplein. Daarom willen we een gedeelde energievoorziening realiseren door vermogens uit te wisselen en afspraken te maken over wie wanneer energie verbruikt. Daarnaast willen we investeren in accu-opslag, met energie van het net of windenergie. Maar zover zijn we nog niet. De eerste stap is een grondig overzicht maken van de toekomstige energiebehoefte van het hele bedrijventerrein.”
Duurzaamheid biedt kansen
Weever heeft vier windturbines bij de havens van Kampen laten bouwen, en wil in de toekomst verder investeren in duurzame energie. “Windenergie is op dit moment een aantrekkelijk business model, maar ook een belangrijke troef om het stroomnet te ontlasten tijdens piekuren. Stroom die we opwekken met windmolens en direct gebruiken hoeft namelijk niet te worden teruggeleverd aan het net. De komende jaren willen wij nog twee windturbines laten bijbouwen, maar hoe de toekomst van windenergie eruitziet is onzeker, vanwege complexe wetgeving voor windturbines op bedrijventerreinen. Daarom onderzoek ik ook de mogelijkheden voor andere energieoplossingen, zoals het opzetten van een waterstoffabriek. Hiervoor ben ik in contact met bedrijven en organisaties in de regio.”
Door te blijven investeren in duurzame technologieën en samen te werken met partners in de sector, hoopt Weever een voorbeeld te zijn voor anderen en de duurzame transitie te versnellen. “Of de toekomst elektrisch, waterstof of een combinatie van beide wordt, weet ik niet. Het zal geen makkelijke opgave zijn, maar het kan wél. Die kansen moet je als ondernemer willen zien. Wat bedrijven zich niet altijd realiseren, is dat duurzaamheid ook economische kansen biedt. Sterker nog: het is de toekomst”, besluit Weever.
Ook overschakelen?
Bent u geïnspireerd door het verhaal van Bert Weever, en wilt u ook de volgende stap zetten in de transitie naar elektrisch transport? Neem contact op met uw relatiemanager, die met u mee kan denken over een passend plan voor de toekomst.
Over Weever Bouw en Graansloot Kampen
De Weever-bedrijven werden in 1934 opgericht en richten zich met name op de utiliteitsbouw, appartementenbouw, en op- en overslagtransport. Daarnaast is Bert Weever eigenaar van het naastgelegen windpark. De ondernemer heeft in totaal 150 medewerkers in dienst en ontvangt jaarlijks zo'n 18.000 voertuigen op de locatie Graansloot.