Beperkte capaciteit op het elektriciteitsnet voor terugleveren

Steeds meer bedrijven willen duurzaam bezig zijn en energie terugleveren. Daarom stijgt de vraag naar capaciteit op het elektriciteitsnet en is er niet altijd genoeg ruimte vrij. We doen ons uiterste best de capaciteit zo snel mogelijk uit te breiden. Zo zorgen we er samen voor dat we de energietransitie realiseren.

Zonnepark

Waarom is er beperkt ruimte op het stroomnet?

Het opwekken van zonne-energie en andere duurzame oplossingen voor energiewinning is de laatste jaren enorm toegenomen. Daardoor raakt het stroomnet op steeds meer plekken in Nederland vol, ook in Enexis-gebied. We werken daarom continu aan het uitbreiden en verzwaren van ons elektriciteitsnet en het landelijke hoogspanningsnet. Zo wordt de capaciteit op ons elektriciteitsnet vergroot en kan in de toekomst iedereen duurzame energie terugleveren.

Transportcapaciteitcheck

Vul uw postcode in en check uw mogelijkheden voor het terugleveren van energie.

Wat is uw postcode

Bekijk de huidige situatie op de kaart 

Klik op een gebied op de kaart voor meer informatie. De kaart wordt elke eerste vrijdag van de maand bijgewerkt, maar vooraankondigingen van congestie worden vaker gepubliceerd.

Kijk voor de meest actuele vooraankondigingen op onze pagina met congestiemanagementonderzoeken

Bekijkt u de schaarstekaart vaker? Laad deze pagina opnieuw om de nieuwste kaart te zien. Of verwijder uw cookies en internetgeschiedenis.

Betekenis van de kleuren

Transparant: er is transportcapaciteit beschikbaar

Het aanvragen van transportcapaciteit is (nog) mogelijk.

Geel: beperkt transportcapaciteit beschikbaar

Er is transportcapaciteit beschikbaar, maar we verwachten op korte termijn transportschaarste. Dit baseren we op onze voorspellingen in combinatie met de lopende aanvragen.

Bij nieuwe aanvragen is het onzeker of we capaciteit kunnen toewijzen. Ook geldt vanaf deze fase een aangepast offerteproces: offertes zijn 1 maand geldig in plaats van 3 maanden.

Oranje: verwacht tekort aan transportcapaciteit, onderzoek gestart

We hebben het verwachte tekort gemeld bij de ACM (Autoriteit Consument & Markt). Nieuwe aanvragen voor transportcapaciteit komen vanaf nu op een wachtlijst. We onderzoeken of met congestiemanagement (voldoende) capaciteit kan worden vrijgemaakt om het tekort op te lossen.

Rood: geen transportcapaciteit meer beschikbaar

Uit het onderzoek blijkt dat congestiemanagement geen oplossing biedt om (voldoende) capaciteit vrij te maken en het tekort op te lossen. Nieuwe aanvragen komen op de wachtlijst.

Veelgestelde vragen over de transportschaarstekaart

  • Aan de linkerkant (als u de kaart op uw computer bekijkt) of onderaan (als u de kaart bekijkt op uw smartphone) ziet u 3 knoppen. Dit zijn de 3 lagen die samen de transportschaarstekaart vormen: 

    • Totaal : dit is de overzichtslaag. Deze laat zien waar netcongestie gevolgen heeft voor grote bedrijven (wachtrij voor een nieuwe of zwaardere aansluiting), ongeacht of dit op het hoogspanningsnet van TenneT optreedt, of in de netten van de regionale netbeheerders. Deze komt overeen met wat er in de vorige versie van de capaciteitskaart werd weergegeven.
    • Regionale netbeheerder: dit is de laag met informatie van de regionale netbeheerders(RNB), waar wij er 1 van zijn. Deze laag laat zien waar netcongestie zit bij de regionale netbeheerder.
    • TenneT: dit is de laag met informatie van TenneT (landelijke hoogspanningsnetbeheerder). Deze laag laat zien waar netcongestie zit bij de landelijke hoogspanningsnetbeheerder.

    Op de laag van TenneT worden alleen de gegevens van TenneT weergegeven. Op de laag van de regionale netbeheerder staan alleen de gegevens van de regionale netbeheerder. Hierdoor kan het zijn dat u op de laag van de regionale netbeheerder in een bepaald gebied geen rode kleur ziet, terwijl er wel congestie in het gebied is van TenneT. Door de kaart op deze manier weer te geven, is het makkelijker te zien waar het knelpunt zit: bij TenneT, bij de regionale netbeheerder of bij beiden. Dit heeft namelijk invloed op wanneer het knelpunt opgelost kan worden.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • De data die genoemd worden bij projecten en de ingebruiknamedatum geven een indicatie van wanneer het net wordt uitgebreid. Het geeft nog niet weer of en met welke netuitbreiding het knelpunt wordt opgelost. De informatie over de netuitbreidingen is niet nieuw en komt uit eerder gedeelde informatie, zoals de investeringsplannen of congestierapporten. Op de kaart ziet u dan ook bij sommige ‘Geplande netuitbreidingen’ een code staan in de naam. Met deze code kunt u in het investeringsplan van TenneT of de regionale netbeheerder meer informatie vinden over deze specifieke uitbreiding. De data geven geen garanties en er kunnen geen rechten aan worden ontleend. Het realiseren van de projecten is namelijk afhankelijk van veel partijen en processen. Onvoorziene omstandigheden kunnen ervoor zorgen dat de realisatie anders uitpakt. Denk aan het vinden van ruimte voor de projecten of het uitvoeren van de werkzaamheden.  

    Stel dat u in 2025 uw bedrijf wil uitbreiden en daar een nieuwe zware aansluiting voor nodig heeft, maar in de capaciteitskaart wordt aangegeven dat het eerstvolgende uitbreidingsproject in 2028 wordt opgeleverd. Dan is er een heel kleine kans dat er in 2025 voldoende capaciteit beschikbaar is.   Wordt in de capaciteitskaart aangegeven dat er in 2025 gebouwd wordt, dan kan het zinvol zijn om contact met ons op te nemen. Als er een knelpunt op het hoogspanningsnet zit, zal eerst het hoogspanningsnet uitgebreid moeten worden voordat er capaciteit vrijkomt. Het wordt afgeraden om puur op basis van de capaciteitskaart investeringen te doen waarbij extra vermogen nodig is.

    De kaart wordt elke eerste vrijdag van de maand geüpdatet zodat we de meest recente inzichten kunnen laten zien. Daarnaast kunt u altijd contact met ons opnemen als u hier vragen over heeft.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • De informatie over aanwezige en benodigde transportcapaciteit gaat over het geselecteerde netvlak. In sommige gebieden is er voldoende capaciteit vanuit de regionale netbeheerder beschikbaar, maar niet vanuit het landelijke hoogspanningsnet van TenneT. Ook kunnen er knelpunten op lagergelegen netvlakken (middenspanningskabels) optreden die congestie veroorzaken.

    Heeft dit antwoord u geholpen?

Meld u aan voor onze zakelijke nieuwsbrief

  • Ontvang 4 keer per jaar onze nieuwsbrief per e-mail
  • Speciaal voor grootzakelijke klanten
  • Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom het energienet