Beperkte transportcapaciteit op het elektriciteitsnet voor afname
Ons elektriciteitsnet wordt steeds intensiever gebruikt, maar daar is het net nog niet op ingericht. De ontwikkelingen gaan zo hard waardoor de aanpassingen op het net bijna niet bij te houden zijn. Als gevolg hiervan zien we dat ons elektriciteitsnet op verschillende plekken de maximale transportcapaciteit nadert.
Transportcapaciteitscheck
Vul uw postcode in en check uw mogelijkheden voor het afnemen van energie.
Wat is uw postcode
Inzicht in de huidige situatie op het net met de transportschaarstekaart
Klik op een gebied op de kaart voor meer informatie. De kaart wordt elke eerste vrijdag van de maand bijgewerkt, maar vooraankondigingen van congestie worden vaker gepubliceerd.
Kijk voor de meest actuele vooraankondigingen op onze pagina met congestiemanagementonderzoeken.
Betekenis van de kleuren
Transparant: er is transportcapaciteit beschikbaar
Het aanvragen van transportcapaciteit is (nog) mogelijk.
Geel: beperkt transportcapaciteit beschikbaar
Er is transportcapaciteit beschikbaar, maar we verwachten op korte termijn transportschaarste. Dit baseren we op onze voorspellingen in combinatie met de lopende aanvragen.
Bij nieuwe aanvragen is het onzeker of we capaciteit kunnen toewijzen. Ook geldt vanaf deze fase een aangepast offerteproces: offertes zijn 1 maand geldig in plaats van 3 maanden.
Oranje: verwacht tekort aan transportcapaciteit, onderzoek gestart
We hebben het verwachte tekort gemeld bij de ACM (Autoriteit Consument & Markt). Nieuwe aanvragen voor transportcapaciteit komen vanaf nu op een wachtlijst. We onderzoeken of met congestiemanagement (voldoende) capaciteit kan worden vrijgemaakt om het tekort op te lossen.
Rood: geen transportcapaciteit meer beschikbaar
Uit het onderzoek blijkt dat congestiemanagement geen oplossing biedt om (voldoende) capaciteit vrij te maken en het tekort op te lossen. Nieuwe aanvragen komen op de wachtlijst.
Veelgestelde vragen over de transportschaarstekaart
Wat betekenen de knoppen aan de linkerkant of onderaan in de schaarstekaart?
Aan de linkerkant (als u de kaart op uw computer bekijkt) of onderaan (als u de kaart bekijkt op uw smartphone) ziet u 3 knoppen. Dit zijn de 3 lagen die samen de transportschaarstekaart vormen:
- Totaal : dit is de overzichtslaag. Deze laat zien waar netcongestie gevolgen heeft voor grote bedrijven (wachtrij voor een nieuwe of zwaardere aansluiting), ongeacht of dit op het hoogspanningsnet van TenneT optreedt, of in de netten van de regionale netbeheerders. Deze komt overeen met wat er in de vorige versie van de capaciteitskaart werd weergegeven.
- Regionale netbeheerder: dit is de laag met informatie van de regionale netbeheerders(RNB), waar wij er 1 van zijn. Deze laag laat zien waar netcongestie zit bij de regionale netbeheerder.
- TenneT: dit is de laag met informatie van TenneT (landelijke hoogspanningsnetbeheerder). Deze laag laat zien waar netcongestie zit bij de landelijke hoogspanningsnetbeheerder.
Op de laag van TenneT worden alleen de gegevens van TenneT weergegeven. Op de laag van de regionale netbeheerder staan alleen de gegevens van de regionale netbeheerder. Hierdoor kan het zijn dat u op de laag van de regionale netbeheerder in een bepaald gebied geen rode kleur ziet, terwijl er wel congestie in het gebied is van TenneT. Door de kaart op deze manier weer te geven, is het makkelijker te zien waar het knelpunt zit: bij TenneT, bij de regionale netbeheerder of bij beiden. Dit heeft namelijk invloed op wanneer het knelpunt opgelost kan worden.
Heeft dit antwoord u geholpen?Kan ik de informatie over netuitbreidingen en verzwaringen gebruiken om mijn bedrijfsplannen te optimaliseren?
De data die genoemd worden bij projecten en de ingebruiknamedatum geven een indicatie van wanneer het net wordt uitgebreid. Het geeft nog niet weer of en met welke netuitbreiding het knelpunt wordt opgelost. De informatie over de netuitbreidingen is niet nieuw en komt uit eerder gedeelde informatie, zoals de investeringsplannen of congestierapporten. Op de kaart ziet u dan ook bij sommige ‘Geplande netuitbreidingen’ een code staan in de naam. Met deze code kunt u in het investeringsplan van TenneT of de regionale netbeheerder meer informatie vinden over deze specifieke uitbreiding. De data geven geen garanties en er kunnen geen rechten aan worden ontleend. Het realiseren van de projecten is namelijk afhankelijk van veel partijen en processen. Onvoorziene omstandigheden kunnen ervoor zorgen dat de realisatie anders uitpakt. Denk aan het vinden van ruimte voor de projecten of het uitvoeren van de werkzaamheden.
Stel dat u in 2025 uw bedrijf wil uitbreiden en daar een nieuwe zware aansluiting voor nodig heeft, maar in de capaciteitskaart wordt aangegeven dat het eerstvolgende uitbreidingsproject in 2028 wordt opgeleverd. Dan is er een heel kleine kans dat er in 2025 voldoende capaciteit beschikbaar is. Wordt in de capaciteitskaart aangegeven dat er in 2025 gebouwd wordt, dan kan het zinvol zijn om contact met ons op te nemen. Als er een knelpunt op het hoogspanningsnet zit, zal eerst het hoogspanningsnet uitgebreid moeten worden voordat er capaciteit vrijkomt. Het wordt afgeraden om puur op basis van de capaciteitskaart investeringen te doen waarbij extra vermogen nodig is.
De kaart wordt elke eerste vrijdag van de maand geüpdatet zodat we de meest recente inzichten kunnen laten zien. Daarnaast kunt u altijd contact met ons opnemen als u hier vragen over heeft.
Heeft dit antwoord u geholpen?Waarom zijn er wachtrijen in gebieden waar de benodigde transportcapaciteit en het wachtlijstvermogen lager is dan de aanwezige transportcapaciteit?
De informatie over aanwezige en benodigde transportcapaciteit gaat over het geselecteerde netvlak. In sommige gebieden is er voldoende capaciteit vanuit de regionale netbeheerder beschikbaar, maar niet vanuit het landelijke hoogspanningsnet van TenneT. Ook kunnen er knelpunten op lagergelegen netvlakken (middenspanningskabels) optreden die congestie veroorzaken.
Heeft dit antwoord u geholpen?
Groei in elektriciteitsafname
Wij houden bij het berekenen van de netcapaciteit rekening met een autonome groei van de huidige elektriciteitsafname. Met autonome groei bedoelen we de groei van elektriciteitsafname exclusief de groei door de elektrificerende industrie en nieuwe grootzakelijke afnemers die zich in ons verzorgingsgebied vestigen. We zien dus nog geen direct capaciteitstekort voor nieuwbouwprojecten, kleinzakelijke afnemers en particulieren.
Waar moet ik rekening mee houden?
Gebieden kunnen per week veranderen
De capaciteit van ons elektriciteitsnet verandert elke dag. Het is namelijk afhankelijk van het aantal aanvragen door grootzakelijke afnemers voor nieuwe of verzwaarde aansluitingen. In gebieden waar vandaag nog meer dan genoeg capaciteit is voor grootzakelijke afnemers, kan morgen een grote aanvraag gedaan worden. Hierdoor kan de beschikbare capaciteit in één keer zijn vergeven. We zien nu bijvoorbeeld klanten die net zoveel vermogen aanvragen als een middelgrote stad. Aan de andere kant kan het zijn dat in gebieden waar de capaciteit nu beperkt is, de komende jaren toch genoeg capaciteit is. Het is dus belangrijk dat u ons zo snel mogelijk bij uw plannen betrekt.
Onze werkzaamheden
U gaat de komende tijd merken dat we op veel plekken in Nederland hard aan het werk zijn om ons elektriciteitsnet uit te breiden. Met als doel om meer transportcapaciteit voor nieuwe en verzwaarde aansluitingen te krijgen.
Veelgestelde vragen over afnameschaarste
Welke grootverbruikaansluitwaarde heeft te maken met transportschaarste voor afname?
Het gaat om alle aansluitingen groter dan 3 x 80 Ampère.
Wanneer communiceert Enexis Netbeheer actief met mij als klant over transportschaarste voor afname?
Wij willen u in een zo vroeg mogelijk stadium informeren over de ontwikkelingen rondom transportschaarste voor afname. Bij toekomstige ontwikkelingen vindt u in het nieuwsoverzicht ook de meest actuele informatie.
Ik heb een offerte ontvangen voor een aansluiting, maar nog niet getekend. Kan ik die nog tekenen?
Ja, u kunt de offerte nog accepteren voordat de geldigheid van de offerte is verstreken. Zo lang de offerte nog geldig is blijft het afgegeven transportvermogen geldig. Let er wel op dat u er geen aanspraak meer op kunt doen zodra de geldigheid van de offerte is verlopen. Verlenging is dan ook niet mogelijk.
Hoe werkt Enexis Netbeheer aan transportschaarste?
Om de groeiende transportschaarste voor afname zo lang mogelijk te voorkomen investeren we proactief in ons elektriciteitsnet.
Meer informatie voor gemeenten en provincies
Wilt u als medewerker van een gemeente of provincie meer informatie over transportcapaciteit voor afname? Bekijk dan de website van Enexis Groep.
Meld u aan voor onze zakelijke nieuwsbrief
- Ontvang 4 keer per jaar onze nieuwsbrief per e-mail
- Speciaal voor grootzakelijke klanten
- Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom het energienet