Uitleesstoring slimme meter
Is uw meterstand (al enige tijd) niet beschikbaar in de app en/of verbruiksmanager? Dan is er sprake van een individuele storing. Mogelijk heeft u dit ook al van uw energieleverancier gehoord. Dit hoeft u niet meer aan ons door te geven. Wij signaleren zelf of er bij u een storing is en proberen de storing op afstand op te lossen. Mocht dit niet lukken, dan maken we een afspraak met u om langs te komen.
Houd er rekening mee dat het oplossen van de storing langer kan duren. Op dit moment kunnen we helaas niet aangeven hoeveel tijd we hiervoor nodig hebben. We hebben namelijk te maken met een achterstand, omdat we door de coronamaatregelen bepaalde werkzaamheden tijdelijk niet konden uitvoeren.
Storing uitlezen slimme meter
De storing heeft alleen te maken met het uitlezen op afstand. In de tussentijd wordt uw verbruik dus wel correct gemeten en is uw meterstand gewoon beschikbaar op het display van de slimme meter. Bekijk de handleiding voor meer informatie over hoe de slimme meter werkt.
Veelgestelde vragen: storing uitlezen slimme meter
Kan ik mijn meterstanden zien als ik een uitleesstoring heb in de slimme meter?
Bij een storing kunt u de meterstanden nog wel zien op het display van de meter. Alleen kan de energieleverancier de standen nu niet op afstand bekijken. Hoe u de meterstanden ziet, vindt u in de handleiding. Bij sommige meters moet u eerst een knop indrukken. Hiermee zet u het scherm aan en kunt u de meterstanden aflezen. Heeft u de afgelopen dagen vaker dan 1 keer op de knop gedrukt? Dan moet u 1 dag wachten. Om de batterij van de meter te sparen kunt u niet te vaak het display aanzetten.
Ziet u niets meer op het scherm, zit er condens achter of is het glas kapot? Bel dan naar het Nationaal Storingsnummer 0800 9009. Een monteur komt langs om het probleem te verhelpen.
Wilt u direct weer inzicht in uw verbruik via bijvoorbeeld een app?
Er is een klein apparaatje te koop dat u aansluit op de slimme meter. Dit heet een P1-dongle. U vindt deze bij verschillende (online) aanbieders. Wij verkopen deze niet. Via een bijbehorende app ziet u meteen weer uw verbruiksgegevens. De dongle kan alleen uw meterstanden laten zien in de bijbehorende app, maar geeft deze niet door aan ons of uw energieleverancier.
Hoe weet ik of mijn energieverbruik correct wordt gemeten?
Uw slimme meter meet uw totale energieverbruik correct. Alleen worden uw meterstanden op dit moment door de storing niet doorgegeven in de app en de verbruiksmanager.
Hoe kan ik zien of alles weer werkt?
Zodra de storing is opgelost ziet u uw actuele meterstanden op het display van uw slimme meter en ook in de app of verbruiksmanager van uw leverancier verschijnen.
Waarom vraagt mijn energieleverancier mijn meterstanden aan mij op, terwijl ik nu een slimme meter heb?
Wanneer uw energieleverancier om uw meterstanden vraagt dan zijn er 2 opties:
- Er is een storing bij het uitlezen van uw meterstanden. Hierdoor worden uw meterstanden momenteel niet automatisch doorgestuurd naar uw energieleverancier.
- De slimme meter staat uit voor het uitlezen van de meterstanden. Dit kunt u zelf controleren op het display van de elektriciteitsmeter. Hoe u dit ziet, vindt u in de handleiding. Staat uw meter uit en wilt u deze aanzetten zodat uw energieleverancier automatisch uw meterstanden krijgt? Neem dan contact op met onze klantenservice.